O piwie i wódce mówią wszyscy. Rośnie im jednak konkurencja. Jak wygląda rynek wina w Polsce?

Piwo i wódka wciąż trzymają się mocno. Mają jednak silną konkurencję. W ciągu dekady sprzedaż wina w Polsce wzrosła o 56 proc. Rocznie na głowę wypada już ok. 7 litrów tego alkoholu, z czego połowa to wina gronowe.
Choć do winiarskich potęg Polsce jeszcze sporo brakuje, to spożycie tego trunku w naszym kraju z roku na rok jest coraz większe.

Z raportu KPMG "Rynek napojów alkoholowych w Polsce w 2014 roku" wynika, że już co dziesiąta złotówka wydana w naszym kraju na alkohol przeznaczana jest właśnie na wino. Rocznie Polak wypija ok. 7 litrów wina, z czego 3,5 litra stanowi wino gronowe. W międzynarodowych rankingach pod względem spożycia wina zajmujemy 35. miejsce, ale od 2004 roku sprzedaż win gronowych wzrosła w Polsce o 56 proc.

Czyje wina się sprzedają?

Jednym z głównych graczy na rynku pozostają eksporterzy z Półwyspu Iberyjskiego. Dla przykładu, w 2014 roku z Portugalii sprowadzono blisko 7,5 mln litrów, podczas gdy 10 lat wcześniej było to mniej niż 170 tys. litrów.

Ostatnie dane pokazują, że 9 proc. wina sprzedawanego w Polsce pochodzi z Portugalii. - Polski rynek jest bardzo ważny dla Portugalii. W pierwszym półroczu udało nam się tu sprzedać wino za 7 mln euro, co sprawia, że jesteśmy szóstym dostawcą wina w Polsce - podkreśla Maria Amélia Paiva, ambasador Portugalii w Polsce.

Włochy winem stoją

Jak to wygląda w przypadku pozostałych państw? Jak wynika z oficjalnej statystyki, aż 75 proc. importowanych win gronowych, wzmacnianych i wermutów pochodzi z krajów Unii Europejskiej. Kluczowym europejskim dostawcą na polski rynek są Włochy, z których w 2013 roku zaimportowaliśmy 21,3 mln litrów wina.

Bardzo ważnym dostawcą w ostatnich latach stała się Hiszpania (13,1 mln l) i Francja (9,1 mln l). Tradycyjnie dużą rolę odgrywa Bułgaria (16,1 mln l).

- Rynek wina gronowego w Polsce, choć ciągle jest bardzo mały, od wielu lat konsekwentnie rośnie i wszystko wskazuje na to, że będzie rósł dalej. Rosną dochody konsumentów i znacznie rośnie dostępność wina - tłumaczy w raporcie KPMG Wojciech Bońkowski, redaktor naczelny portalu Winicjatywa.pl. - Ma to szczególnie znaczenie w niższych przedziałach cenowych (do ok. 15 zł), w których jeszcze kilka lat temu sensownej oferty praktycznie nie było, a obecnie wybór jest ogromny - dodaje Bońkowski.

Chcesz wiedzieć szybciej? Polub nas