PESA zaprezentowała w Żmigrodzie pierwszy z 20 pojazdów typu PesaDART produkowanych dla PKP Intercity. Wszystkie składy maja zostać dostarczone przewoźnikowi do 30 października 2015 r. Pociągi są produkowane w Bydgoszczy. W procesie biorą udział polskie firmy - komponenty i podzespoły do produkcji pojazdów są dostarczane z ponad 350 krajowych przedsiębiorstw.
ZOBACZ NAJNOWSZE ZDJĘCIA PESA DART >>>
PesaDART to bezprzedziałowe pojazdy z 352 miejscami dla pasażerów. Ich prędkość eksploatacyjna wynosi 160 km na godz. Wewnątrz na pasażerów czeka wiele udogodnień, m.in.: klimatyzacja, gniazdko elektryczne dla każdego pasażera, urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej i WiFi, nowoczesne toalety z przewijakami dla niemowląt, stojaki na rowery, podłoga na jednej wysokości ułatwiająca poruszanie się po pojeździe oraz system monitoringu.
Pierwszy z 20 pojazdów jest testowany w Żmigrodzie, na specjalnym torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa. Po zakończeniu pierwszej fazy testów zostanie przekazany instytutowi, który jest jednostką weryfikującą zgodność pojazdu z normami obowiązującymi w Polsce i Europie. Dokona on badania homologacyjnego, obejmującego m.in. sprawdzenie układu hamulcowego pojazdu, kompatybilności elektromagnetycznej, poziomu hałasu, oświetlenia, działania pantografów oraz urządzeń bezpieczeństwa.
W pierwszy kurs z pasażerami składy PesaDART wyruszą już w grudniu tego roku. Będą jeździć na trasach: Jelenia Góra - Wrocław - Łódź - Warszawa do - Białegostoku i Lublina oraz z Białegostoku i Lublina do Bielska Białej przez Warszawę, Koluszki, Częstochowę i Katowice.
Wartość projektu to 1 mld 320 mln zł. Jest on w 70 proc. finansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Umowa, poza dostarczeniem pojazdów, obejmuje również ich serwisowanie przez kolejnych 15 lat.
Pojazdy wyposażone są w część barową i kuchenną oraz strefy do transportu rowerów i większych bagaży. Posiadają także pomieszczenie przeznaczone dla obsługi i do przewozu przesyłek ekspresowych. Pociągi są w pełni przystosowane do obsługi pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej, a w ich konstrukcji zastosowano wiele rozwiązań proekologicznych. Dzięki zmniejszeniu masy ograniczone jest zużycie energii, co również wpływa na poprawę bilansu energetycznego pojazdu.
Podpisanie umowy z PKP InterCity na dostarczenie 20 pociągów typu Dart. Od lewej: prezes Pesy Tomasz Zaboklicki, wiceminister Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Klepacki, wiceprezes PKP Intercity Paweł Hordyński, wojewoda kujawsko-pomorski Ewa Mes, prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski.
Nowy skład PesaDART przechodzi testy w w Żmigrodzie, na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa.
Nowy skład PesaDART przechodzi testy w w Żmigrodzie, na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa.
Nowy skład PesaDART przechodzi testy w w Żmigrodzie, na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa.
Nowy skład PesaDART przechodzi testy w w Żmigrodzie, na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa.
Nowy skład PesaDART przechodzi testy w w Żmigrodzie, na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa.
Nowy skład PesaDART przechodzi testy w w Żmigrodzie, na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa.
Nowy skład PesaDART przechodzi testy w w Żmigrodzie, na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa.
Nowy skład PesaDART przechodzi testy w w Żmigrodzie, na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa.
Nowy skład PesaDART przechodzi testy w w Żmigrodzie, na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa.
Nowy skład PesaDART przechodzi testy w w Żmigrodzie, na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa.
Nowy skład PesaDART przechodzi testy w w Żmigrodzie, na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa.