To najważniejsza inwestycja dla polskiej gospodarki. Oto, jak wygląda gazoport w Świnoujściu [ZDJĘCIA I WIDEO]

Terminal LNG w Świnoujściu to jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich lat i istotny element systemu bezpieczeństwa energetycznego Polski. Dzięki niemu będziemy mogli uniezależnić się od dostaw gazu z Rosji. Przedstawiamy najnowsze zdjęcia z budowy.
Terminal LNG Terminal LNG fot. Polskie LNG

To najważniejsza inwestycja dla polskiej gospodarki. Oto, jak wygląda gazoport w Świnoujściu [ZDJĘCIA I WIDEO]

Terminal LNG w Świnoujściu to jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich lat i istotny element systemu bezpieczeństwa energetycznego Polski. Dzięki niemu będziemy mogli uniezależnić się od dostaw gazu z Rosji. Przedstawiamy najnowsze zdjęcia z budowy.

Terminal LNG w Świnoujściu ma służyć do odbioru i tzw. "regazyfikacji" skroplonego gazu ziemnego.

Terminal LNG Terminal LNG fot. Polskie LNG

Terminal LNG

Inwestycja umożliwi odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Uzyskując dostęp do globalnego rynku LNG, Polska uniezależni się od dostaw z Rosji, skąd obecnie importujemy ok. 70 proc. gazu i ponad 90 proc. ropy naftowej.

Terminal LNG w Świnoujściu Terminal LNG w Świnoujściu Fot. Polskie LNG

Terminal LNG

Terminal LNG powstaje na prawobrzeżu Świnoujścia, na obszarze o powierzchni ponad 40 ha przeznaczonym pod rozbudowę portu handlowego. Jego główne instalacje znajdują się ok. 750 m od brzegu morskiego. Mają połączenie z brzegiem wąskim korytarzem o szerokości ok. 10 m.

Terminal LNG Terminal LNG fot. Polskie LNG

Terminal LNG

Generalny wykonawca, konsorcjum na czele z włoską firma Saipem, zobowiązał się zakończyć prace budowlane i odebrać pierwszą dostawę LNG w tym roku. Gaz z pierwszej dostawy, po schłodzeniu instalacji, jej rozruchu i przeprowadzeniu prób, zostanie wtłoczony do sieci przesyłowej i trafi do polskich odbiorców.

Terminal LNG Terminal LNG fot. Polskie LNG

Terminal LNG

Druga dostawa, która zapewni surowiec na testy eksploatacyjne, zostanie zrealizowana w pierwszym kwartale przyszłego roku, a komercyjna eksploatacja terminalu LNG będzie możliwa w drugim kwartale, po podpisaniu protokołu odbioru do użytkowania terminalu.

Terminal LNG Terminal LNG fot. Polskie LNG

Terminal LNG

Początkowa zdolność regazyfikacyjna wyniesie 5 mld m sześc. rocznie i odpowiadać będzie jednej trzeciej polskiego zapotrzebowania na gaz ziemny. W późniejszym terminie terminal ma zostać rozbudowany, dzięki czemu jego moc zwiększy się o połowę - do 7,5 mld m sześc.

Gazoport w Świnoujściu Gazoport w Świnoujściu Fot. Polskie LNG

Terminal LNG

Czym jest LNG? To schłodzony do -162 st. Celsjusza gaz ziemny. Taki sam, jak przesyłany do Europy z dalekiej Syberii, ale oczyszczony z rozmaitych dodatków: z wody, ciekłych węglowodorów, dwutlenku węgla. Składa się prawie w całości z czystego metanu. Dzięki zmianie stanu z lotnego na płynny i zmniejszeniu jego objętości o 600 razy, można go przewozić cysternami samochodowymi czy kolejowymi, a przede wszystkim specjalnymi statkami - metanowcami.

Terminal LNG w Świnoujściu Terminal LNG w Świnoujściu Fot. Polskie LNG

Terminal LNG

Terminal składa się z dwóch (docelowo analizowane jest istnienie trzech) kriogenicznych zbiorników, każdy o pojemności 160 tys. m sześc. Działają jak gigantyczne termosy, utrzymując LNG w stanie minimalnego wrzenia w temperaturze -162 st. C. Proces regazyfikacji będzie prowadzony przy wykorzystaniu technologii polegającej na zmianie stanu skupienia LNG w systemie rur zanurzonych w podgrzewanej wodzie.

Terminal LNG w Świnoujściu Terminal LNG w Świnoujściu Fot. Polskie LNG

Terminal LNG

Terminal ma 57 km rurociągów i 470 km kabli elektrycznych. To kilka kilometrów więcej niż wynosi w linii prostej odległość między Szczecinem a Warszawą. Dach każdego z dwóch zbiorników - magazynów LNG o wysokości 20-piętrowego wieżowca waży tyle co trzy Boeingi 747.

Terminal LNG w Świnoujściu Terminal LNG w Świnoujściu Fot. Polskie LNG

Próba wodna w gazoporcie

Próby wodne są najważniejszymi próbami zbiorników przed przyjęciem przez terminal dostaw skroplonego gazu ziemnego.

Terminal LNG w Świnoujściu Terminal LNG w Świnoujściu Fot. Polskie LNG

Próba wodna w gazoporcie

Wtłoczone do zbiornika 100 tysięcy ton wody to tyle, ile wystarczyłoby do wypełnienia 33 pełnowymiarowych basenów olimpijskich. Wytworzone obciążenie to równowartość ciężaru prawie 4 tysięcy tramwajów, 100 samolotów Boeing 787 Dreamliner, 10 Wież Eiffla czy niemal 50 okrętów ORP Błyskawica.

Terminal LNG w Świnoujściu Terminal LNG w Świnoujściu Fot. Polskie LNG

Próba wodna w gazoporcie

"Próbę wodną pierwszego zbiornika zakończono sukcesem. Konstrukcja pod obciążeniem 100 tysięcy ton zachowała wszystkie parametry projektowe. Badania geodezyjne oraz szereg testów pomiarowych w trakcie wtłaczania cieczy, jej pozostawienia w zbiorniku na czas badań, a następnie opróżniania konstrukcji wykazały, że parametry, zarówno pod względem osiadania obiektu, jak i przechyłów, mieszczą się we wszystkich normach" - informował kilka miesięcy temu Maciej Mazur, dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej Polskiego LNG SA, po pierwszych testach zbiornika.