Większość start-upów upada - te odniosły miliardowy sukces. Poznaj "Ranking Jednorożców? przygotowany przez FORTUNE

Aleksandra Gładka
Uważa się, że co najmniej kilkadziesiąt procent startup'ów nie dożywa roku. Zaledwie nieliczne przekształcają się w dobrze prosperujące firmy. Poznaj "Ranking Jednorożców? za 2016 rok - zestawienie start-up'ów, którym oprócz utrzymania się na rynku, udało się wybić. I to jeszcze jak!
Snapchat Snapchat Wikimedia Commons

Większość start-upów upada - te odniosły miliardowy sukces. Poznaj "Ranking Jednorożców? przygotowany przez FORTUNE

#5 Snapchat

Powstał dzięki nowatorskiemu pomysłowi na nowy komunikator internetowy. Aby go używać należy pobrać na swój telefon odpowiednią aplikację ( pod warunkiem, że aparat ma mieć wgrany system Android lub iOS). Fenomen Snapchat'a polega na jego wizualnym przekazie - zamiast wiadomości tekstowej przesyłasz 10-sekundowe filmiki lub zdjęcia. Jeśli raz odtworzysz dany materiał już nigdy nie będziesz mógł od niego wrócić. Jednocześnie nie możesz zostawiać żadnych komentarzy. Za tą spontaniczność i brak oceniania Snapchata uwielbiają szczególnie młodzi. Wartość startup'u wycenia się na 16 miliardów dolarów.

Uważa się, że co najmniej kilkadziesiąt procent startup'ów nie dożywa roku. Zaledwie nieliczne przekształcają się w dobrze prosperujące firmy. Poznaj "Ranking Jednorożców? za 2016 rok - zestawienie tych start-up'ów, którym oprócz utrzymania się na rynku, udało się wybić. I to jeszcze jak!Uważa się, że co najmniej kilkadziesiąt procent startup'ów nie dożywa roku. Zaledwie nieliczne przekształcają się w dobrze prosperujące firmy. Poznaj "Ranking Jednorożców? za 2016 rok - zestawienie tych start-up'ów, którym oprócz utrzymania się na rynku, udało się wybić. I to jeszcze jak!Uważa się, że co najmniej kilkadziesiąt procent startup'ów nie dożywa roku. Zaledwie nieliczne przekształcają się w dobrze prosperujące firmy. Poznaj "Ranking Jednorożców? za 2016 rok - zestawienie tych start-up'ów, którym oprócz utrzymania się na rynku, udało się wybić. I to jeszcze j
Palantir Palantir Wikimedia Commons

#4 Palantir

Palantir oferuje zautomatyzowane rozwiązania dotyczące użytkowania tzw. big data. Sformułowanie to oznacza gigantyczne bazy danych, które wymagają odpowieniego zarządzania. Tym samym, Palantir pomaga różnym firmom i instutucjom z radzeniem sobie ze zgromadzonymi przez nie danymi. Jednymi z najbardziej znanych klientów startupu są m.in. CIA i FBI. Fortune wyceniania jego wartość na około 20.5 miliardów dolarów.

Airbnb Airbnb Wikimedia Commons

#3 Airbnb

Masz przestrzeń mieszkalną z której aktualnie nie korzystasz? Chciałbyś na niej zarobić? Nic prostszego! Z tego założenia wyszedł założyciel Airbnb - Nathan Blecharczyk. Podróżując nieraz czujemy się wyobcowani w nowym, nieznanym nam miejscu. Przestrzeń hotelowa dodatkowo potęguje to uczucie braku przynależności. Airbnb ma sprawić, że zamiast zamieszkiwać sterylną przestrzeń hotelu będziesz mógł wynająć cudzy pokój, mieszkanie lub dom w dowolnej lokalizacji na świecie. Z takiego rozwiązania korzysta coraz to więcej osób doceniając możliwość zatrzymania się w bardziej unikalnych i intymnych warunkach. Wartość Airbnb wycenia się obecnie na około 25.5 miliardy dolarów.

Xiaomi Xiaomi Wikimedia Commons

#2 Xiaomi

Z początku niewielki chiński start-up sięga obecnie po tytuł potentata rynku telekomunikacyjnego. Zaczynał od tworzenia kolejnych aplikacji mobilnych przeznaczonych m.in. na Androida. Popularność zyskali dzięki produkowanym smartfonom. Ich sukces polega na balansie pomiędzy niską ceną a dobrą jakością materiałów i wydajnością urządzenia. Właściciele Xiaomi niedawno założyli pierwszy oficjalny sklep stacjonarny w Europie - i to właśnie w Polsce. Fortune wycenia wartość Xiaomi na około 46 miliardy dolarów.

Uber Uber Wikimedia Commons

1# Uber

Starczyło zaledwie 5 lat, by z małego lokalnego start-upu urósł do rozmiarów międzynarodowego przedsiębiorstwa. Obecny już w kilkudziesięciu krajach zyskuje zarazem wielu miłośników, jak i zażartych przeciwników. Na czym polega sama usługa oferowana przez Ubera? Są nią oferty przejazdów. Nie chodzi jednak o zwykły interes taksówkarski. Jak twierdzi firma, jej rola polega wyłącznie na tworzeniu specyficznej platformy technologicznej, na której spotykają się osoby chętne wykupić transport i ludzie, którzy im go oferują. Tym samym Uber wymyka się szeregu, nierzadko kosztownych, regulacji. Budzi to wiele kontrowersji - szczególnie ze strony taksówkarskich korporacji. Fortune wycenia jego wartość na 62 miliardy dolarów.