Czeską Skodę wykupił Volksvagen, brytyjskiego Jaguara indyjska TATA. Przejmowanie znanych marek przez koncerny nie powinno nikogo dziwić. Kto należy do kogo? Przedstawiamy największych gigantów na rynku motoryzacyjnym oraz kilka marek, które cały czas są niezależne. Na pierwszy ogień prezentujemy portfolio grupy Volkswagen.
Volkswagen AG
Niemiecki koncern motoryzacyjny z siedzibą w Wolfsburgu w Dolnej Saksonii został założony w maju 1937 roku. Posiada 48 zakładów produkcyjnych na całym świecie. Działa w 154 krajach. Jego roczne obroty sięgają 202 mld euro.
Marki koncernu Volksvagen AG:
Audi
Mat. prasowe
Bentley
Mat. prasowe
Bugatti
Mat. prasowe
Lamborghini
Mat. prasowe
Porsche
Mat. prasowe
Seat
Mat. prasowe
Volkswagen
Mat. prasowe
Skoda
Mat. prasowe
Najbardziej amerykański koncern z możliwych. Założony przez Henry'ego Forda w 1903 roku w Detroit jest obecnie jednym z największych producentów samochodów osobowych w Stanach Zjednoczonych. Jednak Ford to nie tylko osobówki. Koncern produkuje również ciężarówki, autobusy, a nawet maszyny rolnicze, zatrudniając obecnie ponad 100 tys. osób. Ford nie musi narzekać na sprzedaż aut. Jego roczne obroty przekraczają 144 mld dol.
Marki Forda:
Lincoln Motor Company
Mat. prasowe
Troller
Mat. prasowe
Fiat Chrysler Automobiles jest siódmym największym producentem samochodów na świecie. Koncern powstał w październiku zeszłego roku z połączenia włoskiego Fiata z bankrutującym Chryslerem. Firma zatrudnia obecnie ponad 220 tys. osób, a jej roczne obroty przekraczają 96 mld euro.
Marki Fiat Chrysler Automobiles:
Alfa Romeo
Mat. prasowe
Chrysler
Mat. prasowe
Dodge
Mat. prasowe
Ferrari
Mat. prasowe
Fiat
Mat. prasowe
Jeep
Mat. prasowe
Lancia
Mat. prasowe
Maserati
Mat. prasowe
RAM
Mat. prasowe
BMW, czyli Bawarskie Zakłady Silnikowe, powstały w 1916 r. z inicjatywy Gustava Otto i Karla Rappa, którzy zaczynali swoja karierę w branży lotniczej. Obecnie BMW jest synonimem solidności i wysokiej jakości wykonania. Koncern obraca rocznie ok. 80 mld euro i zatrudnia ponad 100 tys. osób.
Marki BMW:
Mini
Mat. prasowe
Rolls Royce
Mat. prasowe
W 1999 r. Renault kupiło 35 proc. udziałów Nissana. 3 lata później Nissan kupił 15 proc. udziałów w Renault. Tak powstało partnerstwo dwóch konkurujących ze sobą marek. Obecnie Francuzi posiadają ponad 40 proc. akcji w japońskiej spółce.
Grupa Renault zatrudniała rok temu ok. 117 tys. osób.
Marki Renault-Nissan:
Renault
Mat. prasowe
Nissan
Mat. prasowe
Infiniti
Mat. prasowe
Dacia
Mat. prasowe
Datsun
Mat. prasowe
Łada
Mat. prasowe
Suzuki to japoński producent samochodów osobowych, terenowych, motocykli i quadów. W 1909 roku założył je Michio Suzuki w małej nadmorskiej wiosce Hamamatsu. Przedsiębiorstwo na samym początku nie miało nic wspólnego z motoryzacją. Suzuki zaczynał od sprzedaży krosien tkackich dla japońskich zakładów jedwabniczych. Dzisiaj koncern obraca rocznie ok. 28 mld dol.
Marki Suzuki:
Maruti Suzuki
Mat. prasowe
Jest to jeden z największych koncernów na świecie. General Motors powstał w 1908 r., a osiem lat później był już notowany na amerykańskiej giełdzie papierów wartościowych. GM to motoryzacyjna potęga. W 2014 r. koncern sprzedał 2,9 mln aut na całym świecie, 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Obroty firmy sięgają obecnie 155 mld dol. GM zatrudnia na ten czas ok. 216 tys. osób.
Marki General Motors:
Buick
Mat. prasowe
Cadillac
Mat. prasowe
Chevrolet
Mat. prasowe
GMC
Mat. prasowe
Holden
Mat. prasowe
Vauxhall
Mat. prasowe
Opel
Mat. prasowe
Geely to chiński koncern, który w 2010 roku wykupił od Forda markę Volvo za 1,8 mld dol. Wcześniej przedsiębiorstwo zajmowało się m.in. produkcją chłodziarek i części motocyklowych. Ciekawostką jest, że Chińczycy od 2013 r. są także właścicielami słynnych londyńskich taksówek.
Marki Geely:
Volvo
Mat. prasowe
Hyundai Motor Group jest południowokoreańskim koncernem, który powstał 14 lat po zakończeniu wojny koreańskiej (1950-53). Firma zatrudnia ponad 70 tys. osób na całym świecie, a jej roczne obroty przekraczają 86 mld dol.
Marki Hyundai Motor Group:
Hyundai
Mat. prasowe
Kia Motors
Mat. prasowe
Honda to kolejny japoński koncern, który znajduje się w pierwszej dziesiątce największych firm motoryzacyjnych na świecie. Honda to prawdziwa potęga. Zatrudnia blisko 200 tys. osób, a jej obroty w zeszłym roku sięgnęły 119 mld dol.
Marki Hondy:
Acura
Mat. prasowe
PSE Peugeot Citroen jest francuskim koncernem, skupiającym trzy marki znad Sekwany: Peugeota, Citroena oraz DS. Początki biznesowej przyjaźni zaczęły się w latach 70., kiedy to firma Peugeot wykupiła 38 proc. udziałów w konkurencyjnym Citroenie. Dwa lata później przejęła ją w całości. Obecnie koncern produkuje ok. 2,45 mln aut rocznie i zatrudnia ponad 200 tys. osób.
Marki PSE Peugeot Citroen:
Peugeot
Mat. prasowe
Citroen
Mat. prasowe
DS Automobiles
Mat. prasowe
Toyota jest w ścisłej czołówce najbogatszych firm na naszym globie. Wszystko zaczęło się w 1918 r., kiedy to Sakichi Toyoda zaczął produkować krosna dla japońskiego przemysłu przędzalnianego. Era samochodów dla firmy Toyota nadeszła dopiero w połowie lat 30. Dzisiaj roczne obroty koncernu przekraczają 250 mld dol., a zatrudnienie wynosi blisko 340 tys. osób na całym świecie.
Marki Toyoty:
Daihatsu
Mat. prasowe
Lexus
Mat. prasowe
Scion
Mat. prasowe
TATA to wciąż rosnący indyjski potentat, który nie ogranicza się jedynie do aut. Koncern działa w wielu obszarach: od hutnictwa stali, poprzez telekomunikację i hotelarstwo aż po produkcję herbaty (popularna marka Tetley). W świecie zasłynęła jednak szczególnie ze śmiałych posunięć w branży motoryzacyjnej, ostrząc sobie zęby na znane i luksusowe brytyjskie marki. Firma obraca rocznie ok. 100 mld dolarów.
Marki TATA:
TATA Daewoo
Mat. prasowe
Jaguar
Mat. prasowe
Land Rover
Mat. prasowe
Daimler jest spółką powstałą w 1998 roku poprzez przejęcie marki Chrysler przez niemiecką spółkę akcyjną Daimler-Benz AG. Jej roczne obroty sięgają 130 mld euro. Firma zatrudnia ok. 280 tys. osób.
Marki Daimlera:
Mercedes-Benz
Mat. prasowe
AMG
Mat. prasowe
Smart
Mat. prasowe
Na koniec przedstawiamy marki, które cały czas pozostają niezależne na rynku i nie zostały wykupione przez żaden z koncernów.
McLaren
Mat. prasowe
Tesla
Mat. prasowe
Mitsubishi Motors
Mat. prasowe
Subaru
Mat. prasowe
Mazda
Mat. prasowe
Aston Martin
Mat. prasowe