Giganci na rynku motoryzacyjnym. Oto wielkie koncerny, które wykupiły znane marki samochodów

Czeską Skodę wykupił Volksvagen, brytyjskiego Jaguara indyjska firma TATA. Jakie koncerny kryją się za znanymi markami samochodów? Sprawdzamy.
Marki samochodów Marki samochodów Materiały prasowe

Giganci na rynku motoryzacyjnym. Oto wielkie koncerny, które wykupiły znane marki samochodów

Czeską Skodę wykupił Volksvagen, brytyjskiego Jaguara indyjska TATA. Przejmowanie znanych marek przez koncerny nie powinno nikogo dziwić. Kto należy do kogo? Przedstawiamy największych gigantów na rynku motoryzacyjnym oraz kilka marek, które cały czas są niezależne. Na pierwszy ogień prezentujemy portfolio grupy Volkswagen.

Volkswagen AG

Niemiecki koncern motoryzacyjny z siedzibą w Wolfsburgu w Dolnej Saksonii został założony w maju 1937 roku. Posiada 48 zakładów produkcyjnych na całym świecie. Działa w 154 krajach. Jego roczne obroty sięgają 202 mld euro.

Marki koncernu Volksvagen AG:

Audi

Audi-3D_4C_XL_vector

Mat. prasowe

Bentley

adMat. prasowe

Bugatti

adMat. prasowe

Lamborghini

sdf

Mat. prasowe

Porsche

asdfMat. prasowe

Seat

SeatMat. prasowe

Volkswagen

asdfMat. prasowe

Skoda

asdMat. prasowe

 


Marki samochodów Marki samochodów Materiały prasowe

Ford Motor Company

Najbardziej amerykański koncern z możliwych. Założony przez Henry'ego Forda w 1903 roku w Detroit jest obecnie jednym z największych producentów samochodów osobowych w Stanach Zjednoczonych. Jednak Ford to nie tylko osobówki. Koncern produkuje również ciężarówki, autobusy, a nawet maszyny rolnicze, zatrudniając obecnie ponad 100 tys. osób. Ford nie musi narzekać na sprzedaż aut. Jego roczne obroty przekraczają 144 mld dol.

Marki Forda:

Lincoln Motor Company

sdgfdMat. prasowe

Troller

sdfMat. prasowe

Marki samochodów Marki samochodów Materiały prasowe

Fiat Chrysler Automobiles

Fiat Chrysler Automobiles jest siódmym największym producentem samochodów na świecie. Koncern powstał w październiku zeszłego roku z połączenia włoskiego Fiata z bankrutującym Chryslerem. Firma zatrudnia obecnie ponad 220 tys. osób, a jej roczne obroty przekraczają 96 mld euro.

Marki Fiat Chrysler Automobiles:

Alfa Romeo

asdMat. prasowe

Chrysler

asdMat. prasowe

Dodge

 

asdfMat. prasowe

Ferrari

asdMat. prasowe

Fiat

sdfMat. prasowe

Jeep

dclogosMat. prasowe

Lancia

 

asdfgMat. prasowe

 

Maserati

asdMat. prasowe

RAM

sfdaMat. prasowe

Marki samochodów Marki samochodów Materiały prasowe

BMW Group

BMW, czyli Bawarskie Zakłady Silnikowe, powstały w 1916 r. z inicjatywy Gustava Otto i Karla Rappa, którzy zaczynali swoja karierę w branży lotniczej. Obecnie BMW jest synonimem solidności i wysokiej jakości wykonania. Koncern obraca rocznie ok. 80 mld euro i zatrudnia ponad 100 tys. osób.

Marki BMW:

Mini

asdf

Mat. prasowe

Rolls Royce

asdfMat. prasowe

Marki samochodów Marki samochodów Materiały prasowe

Partnerstwo Renault Nissan

W 1999 r. Renault kupiło 35 proc. udziałów Nissana. 3 lata później Nissan kupił 15 proc. udziałów w Renault. Tak powstało partnerstwo dwóch konkurujących ze sobą marek. Obecnie Francuzi posiadają ponad 40 proc. akcji w japońskiej spółce.

Grupa Renault zatrudniała rok temu ok. 117 tys. osób.

Marki Renault-Nissan:

Renault

asdfMat. prasowe

Nissan

asdfMat. prasowe

Infiniti

sdfMat. prasowe

Dacia

DaciaMat. prasowe

Datsun

sadfMat. prasowe

Łada

sadfMat. prasowe

Marki samochodów Marki samochodów Materiały prasowe

Suzuki

Suzuki to japoński producent samochodów osobowych, terenowych, motocykli i quadów. W 1909 roku założył je Michio Suzuki w małej nadmorskiej wiosce Hamamatsu. Przedsiębiorstwo na samym początku nie miało nic wspólnego z motoryzacją. Suzuki zaczynał od sprzedaży krosien tkackich dla japońskich zakładów jedwabniczych. Dzisiaj koncern obraca rocznie ok. 28 mld dol.

Marki Suzuki:

Maruti Suzuki

 

asdfMat. prasowe

General Motors General Motors Materiały prasowe

General Motors

Jest to jeden z największych koncernów na świecie. General Motors powstał w 1908 r., a osiem lat później był już notowany na amerykańskiej giełdzie papierów wartościowych. GM to motoryzacyjna potęga. W 2014 r. koncern sprzedał 2,9 mln aut na całym świecie, 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Obroty firmy sięgają obecnie 155 mld dol. GM zatrudnia na ten czas ok. 216 tys. osób.

Marki General Motors:

Buick

asdfMat. prasowe

Cadillac

asfsdMat. prasowe

Chevrolet

 

asdfMat. prasowe

GMC

SDFMat. prasowe

Holden

 

asdMat. prasowe

Vauxhall

 

asdfMat. prasowe

Opel

sadfMat. prasowe

Marki samochodów Marki samochodów Materiały prasowe

Geely

Geely to chiński koncern, który w 2010 roku wykupił od Forda markę Volvo za 1,8 mld dol. Wcześniej przedsiębiorstwo zajmowało się m.in. produkcją chłodziarek i części motocyklowych. Ciekawostką jest, że Chińczycy od 2013 r. są także właścicielami słynnych londyńskich taksówek.

Marki Geely:

Volvo

 

sfMat. prasowe

Marki samochodów Marki samochodów Materiały prasowe

Hyundai Motor Group

Hyundai Motor Group jest południowokoreańskim koncernem, który powstał 14 lat po zakończeniu wojny koreańskiej (1950-53). Firma zatrudnia ponad 70 tys. osób na całym świecie, a jej roczne obroty przekraczają 86 mld dol.

Marki Hyundai Motor Group:

Hyundai

safMat. prasowe

Kia Motors

sdfMat. prasowe


Marki samochodów Marki samochodów Materiały prasowe

Honda

Honda to kolejny japoński koncern, który znajduje się w pierwszej dziesiątce największych firm motoryzacyjnych na świecie. Honda to prawdziwa potęga. Zatrudnia blisko 200 tys. osób, a jej obroty w zeszłym roku sięgnęły 119 mld dol.

Marki Hondy:

Acura

 

asdMat. prasowe

Marki samochodów Marki samochodów Materiały prasowe

PSE Peugeot Citroen

PSE Peugeot Citroen jest francuskim koncernem, skupiającym trzy marki znad Sekwany: Peugeota, Citroena oraz DS. Początki biznesowej przyjaźni zaczęły się w latach 70., kiedy to firma Peugeot wykupiła 38 proc. udziałów w konkurencyjnym Citroenie. Dwa lata później przejęła ją w całości. Obecnie koncern produkuje ok. 2,45 mln aut rocznie i zatrudnia ponad 200 tys. osób.

Marki PSE Peugeot Citroen:

Peugeot

 

sadfMat. prasowe

 

Citroen

 

asdfMat. prasowe

 

DS Automobiles

 

dsMat. prasowe

Marki samochodów Marki samochodów Materiały prasowe

Toyota

Toyota jest w ścisłej czołówce najbogatszych firm na naszym globie.  Wszystko zaczęło się w 1918 r., kiedy to Sakichi Toyoda zaczął produkować krosna dla japońskiego przemysłu przędzalnianego. Era samochodów dla firmy Toyota nadeszła dopiero w połowie lat 30. Dzisiaj roczne obroty koncernu przekraczają 250 mld dol., a zatrudnienie wynosi blisko 340 tys. osób na całym świecie.

Marki Toyoty:

Daihatsu

 

asdfMat. prasowe

Lexus

lexusMat. prasowe

Scion

ScionMat. prasowe



Marki samochodów Marki samochodów Materiały prasowe

TATA Motors

TATA to wciąż rosnący indyjski potentat, który nie ogranicza się jedynie do aut. Koncern działa w wielu obszarach: od hutnictwa stali, poprzez telekomunikację i hotelarstwo aż po produkcję herbaty (popularna marka Tetley). W świecie zasłynęła jednak szczególnie ze śmiałych posunięć w branży motoryzacyjnej, ostrząc sobie zęby na znane i luksusowe brytyjskie marki. Firma obraca rocznie ok. 100 mld dolarów.

Marki TATA:

TATA Daewoo

TataMat. prasowe

Jaguar

JaguarMat. prasowe

Land Rover

sajdfsdMat. prasowe

Marki samochodów Marki samochodów Materiały prasowe

Daimler

Daimler jest spółką powstałą w 1998 roku poprzez przejęcie marki Chrysler przez niemiecką spółkę akcyjną Daimler-Benz AG. Jej roczne obroty sięgają 130 mld euro. Firma zatrudnia ok. 280 tys. osób.

Marki Daimlera:

Mercedes-Benz

Mercedes BenzMat. prasowe

AMG

 

sadfMat. prasowe

Smart

 

sfdMat. prasowe

MARKI MARKI Mat. prasowe

Niezależne marki

Na koniec przedstawiamy marki, które cały czas pozostają niezależne na rynku i nie zostały wykupione przez żaden z koncernów.

McLaren

sdfsdMat. prasowe

Tesla

sfaseMat. prasowe

Mitsubishi Motors

sdfsadMat. prasowe

Subaru

sdfsdfsaMat. prasowe

Mazda

assefMat. prasowe

Aston Martin

asdasMat. prasowe