Kredyt na samochód w firmie - dopłaty Unii Europejskiej już w Polsce

Polskie firmy mogą już korzystać z dopłat do zakupu nowego auta. To precedensowe wydarzenie na rynku, które ma być impulsem do odmłodzenia parku samochodów i zmniejszenia udziału motoryzacji w ogólnej emisji CO2 w kraju. Jak wziąć udział w programie?

W krajach Europy Zachodniej programy dopłat do zakupu nowych, bardziej przyjaznych środowisku samochodów od lat funkcjonują z dużymi sukcesami. Niestety do tej pory w Polsce nie można było liczyć na żadne ulgi przy zmianie wysłużonego pojazdu na nowy. W pewnej mierze właśnie z tego powodu średni wiek pojazdu w naszym kraju przekracza 10 lat. Samochody, również służbowe, emitują więcej zanieczyszczeń, są droższe w eksploatacji i mniej bezpieczne niż najnowsze generacje modeli.

Rewolucyjna oferta na polskim rynku

Teraz może się to zmienić, ponieważ kupno nowego auta stało się bardziej opłacalne. Od września br. Toyota i Deutsche Bank uruchomiły wspólny projekt na bezzwrotne dofinansowanie ze środków unijnych do zakupu nowego pojazdu przez średnie i małe firmy.

Dopłatę w wysokości 9% wartości kredytu mogą uzyskać firmy, które w najbliższym czasie dokonają zakupu nowego samochodu marek Toyota lub Lexus i skorzystają w tym celu z finansowania Deutsche Banku, który proponuje kredyt z preferencyjnym oprocentowaniem w porównaniu z typowym finansowaniem samochodu do firmy (oprocentowanie od 4,9%, prowizja 0%).

Z obserwacji wynika, że większość małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce woli być właścicielami swoich pojazdów (nawet w przypadku leasingu decydują się one na późniejszy wykup samochodów). Wybierając kredyt, nowy samochód od razu jest własnością firmy, wchodząc w skład jej majątku trwałego. Ponadto amortyzacja samochodu buduje koszty przedsiębiorstwa w rezultacie obniżając podatki, co jeszcze bardziej uatrakcyjnia powyższą ofertę.

Kto i kiedy może liczyć na dopłatę?

W programie mogą uczestniczyć małe i średnie przedsiębiorstwa, zatrudniające mniej niż 250 osób, których roczny obrót nie przekracza 50 mln euro, a suma bilansowa nie jest większa niż 40 mln euro.

Następnym wymogiem jest udokumentowana sprzedaż lub zezłomowanie dotychczas użytkowanego pojazdu. Niezbędne jest również to, żeby nowy samochód cechował się o 20% niższą emisją dwutlenku węgla od zastępowanego - to warunek stawiany przez Unię Europejską. W przypadku samochodów Toyoty, które mają jedne z najniższych poziomów emisji CO2 na europejskim rynku, w tym najszerszą gamę modeli z napędem hybrydowym, kryterium to jest łatwe do spełnienia. Klient ma jednak dowolność przy wyborze napędu nowego pojazdu.

Jak najmniej formalności

Procedury skorzystania z dofinansowania ograniczono do minimum. Firmy zainteresowane ofertą mogą dokonać wszystkich czynności w salonie sprzedaży Toyoty lub Lexusa, w których obsłużą ich specjalnie przeszkoleni pracownicy.

Fundusz grantowy Unii Europejskiej wynosi 40 mln euro. Szacuje się, że ta kwota pozwoli na dofinansowanie zakupu ponad 2 tys. nowych samochodów. Wypłaty będą dokonywane dwa razy do roku, w lutym i sierpniu 2015 (w zależności od ukończenia wymaganych procedur odpowiednio do grudnia tego roku lub czerwca przyszłego roku).

Ten unikatowy w Polsce program dopłat do kupna nowych samochodów ma pozwolić małym i średnim firmom na częstszą wymianę swoich służbowych aut, tak jak czynią to duże korporacje, po upływie 3-4 lat. Korzyści finansowe powinny przyczynić się do tego, że po polskich drogach będzie jeździć coraz więcej nowoczesnych, ekologicznych samochodów.