Jak ciąć koszty transportu?

Nie możesz odliczyć VAT-u od paliwa? Sprawdź, jak ciąć koszty transportu

Co można odliczyć od podatku VAT?

Nowe przepisy o odliczaniu podatku VAT od paliwa w samochodzie firmowym miały wreszcie przynieść możliwość odliczania 50% VAT od paliwa do samochodów osobowych, jednak korzystne rozwiązanie zostanie wprowadzone dopiero 1 lipca 2015 roku, o ile znowu nie zostanie odsunięte na jakiś późniejszy termin. Obecnie 50% podatku VAT od paliwa można odliczyć tylko pod warunkiem, że pojazd użytkowany jest wyłącznie do celów służbowych i spełnia restrykcyjne warunki ministerstwa. Należy m.in. prowadzić szczegółową ewidencję tras i wydatków na paliwo, co wiąże się też ze znaczną pracochłonnością, dlatego z możliwości odpisu części podatku VAT od paliwa korzystają tylko nieliczni.

Szukanie oszczędności w redukcji kosztów

Znacznie pewniejszym sposobem na oszczędzanie i redukcję kosztów jest zmniejszenie wydatków związanych z transportem. Aby to zrobić należy dokładnie przyjrzeć się kosztom eksploatacji poszczególnych modeli samochodów, zwłaszcza jeśli wszystkie oferują zbliżone możliwości transportowe i podobnie dobrze zrealizują przypisane do nich zadania.

Koszty eksploatacji to suma wszystkich wydatków takich jak koszty paliwa, serwisu eksploatacyjnego, koszt nieplanowanych awarii oraz szacunkowa utrata wartości auta pomiędzy momentem zakupu a prognozowanym momentem sprzedaży. Różnica w tych kosztach pomiędzy poszczególnymi modelami potrafi osiągnąć nawet kilkadziesiąt procent.

Jakie źródło napędu wybrać?

Obecnie na rynku można znaleźć zarówno tradycyjne modele z wolnossącym silnikiem benzynowym jak i analogiczne z wysilonym, ale mniejszym silnikiem turbodoładowanym. Do tego dochodzą dobrze znane auta z silnikiem Diesla, auta z seryjną instalacją LPG, samochody na gaz ziemny CNG i coraz popularniejsze hybrydy.

Podstawowa zasada się nie zmieniła - im mniejszy samochód, tym spodziewane mniejsze zużycie paliwa i spodziewane większe oszczędności w kontekście użytkowania samochodu w firmie. Zobaczmy zatem, jak bardzo różni się koszt przejechania 1000 kilometrów różnymi modelami i z różnymi typami silników, lecz o tej samej wielkości i podobnych możliwościach transportowych.

Najważniejsze wyliczenia

Porównując rzeczywiste zużycie paliwa pięciu podobnych modeli, widać znaczne różnice. Toyota Yaris Hybrid 100 zużywa średnio 4,0 l/100 km. Przy aktualnych cenach paliw* oznacza to wydatek 220 zł na każdy 1000 kilometrów. Z kolei podobny model z silnikiem benzynowym o zbliżonej mocy - Opel Corsa 1,4 zużywa już około 7,3 l/100 km. Na dystansie 1000 km oznacza to koszt 401,5 zł. Praktycznie identycznie wyglądają koszty użytkowania Renault Clio TCe90 - spalanie rzędu 7,2 l/100 km to prawie 400 złotych na każdy 1000 kilometrów.

W tej klasie nie są oferowane na polskim rynku samochody z instalacją CNG. Za to można wybrać samochód z seryjną instalacją gazową LPG. Hyundai i10, o nieco mniejszej mocy 85 KM, zużywa według użytkowników 7,7 litra gazu na każde 100 kilometrów. Przy obecnej cenie LPG na pokonanie 1000 kilometrów należy wydać 215 złotych.

Z kolei porównywalny gabarytowo samochód z silnikiem Diesla - Dacia Sandero 1,5 dCi 90 zużywa w rzeczywistych warunkach 5,5 litra oleju napędowego. To dokładnie 291, 5 zł na każdy pokonany 1000 kilometrów. Różnice w kosztach paliw są dobrze widoczne już na pierwszy rzut oka.

Jak przewidzieć koszty eksploatacji konkretnego napędu?

Znacznie trudniej jest obliczyć ogólne koszty eksploatacji. W szacunkach pomaga znajomość wad i zalet poszczególnych typów silników i paliw. Należy pamiętać, że auto z silnikiem benzynowym jest najbardziej wszechstronne - można go używać z powodzeniem zarówno do podróży w trasie, jak i do eksploatacji w mieście. Uniwersalność i stosunkowo wysoka trwałość okupione są najwyższymi kosztami paliwa. Podobnie jawią się auta z benzynowymi silnikami turbodoładowanymi, ale tutaj często daje o sobie znać niższa trwałość i wyższe koszty usterek związane z dodatkowym osprzętem silnika.

Diesle dobre są przy częstych podróżach w trasie. Źle znoszą jednak miejską eksploatację, bywają trudne i kosztowne w serwisowaniu. Auta z seryjną instalacją gazową gwarantują stosunkowo niewielkie koszty paliwa, ale zasilanie paliwem alternatywnym jak i dodatkowa instalacja w silniku to spore ryzyko awarii i nieprawidłowej pracy silnika.

Hybrydy to dobra propozycja do miasta, gdzie najbardziej widoczne będą ich zalety. Takie auta odzyskują energię hamowania i wykorzystują ją ponownie do napędzenia pojazdu. Dzięki temu zużywają niewielkie ilości paliwa, a dodatkowo napęd hybrydowy jest trwały i nie potrzebuje kosztownego serwisu. Poza miastem zachowują się jak standardowe samochody benzynowe, zużywają tyle samo bądź mniej paliwa niż one - zależy to od tego, jak często trzeba zwalniać i hamować na danej trasie - im więcej hamowania, tym pełniej wykorzystamy instalację elektryczną do zmniejszania zużycia paliwa.

*5,50 zł za 1 l benzyny / 5,35 zł za 1 l oleju napędowego / 2,80 zł za 1 l gazu LPG