Rynek sprzedaży samochodów zanotował dobry start w czwartym kwartale bieżącego roku. Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych i dostawczych w październiku wyniosła 33 077 i jest większa o 7,6% w porównaniu do analogicznego okresu z ubiegłego roku.
W porównaniu do wyników z września, ostatni miesiąc reprezentował poprawę o blisko 20%. Sprzedaż wzrosła głównie dzięki samochodom osobowym; sprzedaż dostawczych straciła nieco na dynamice, ale i tak ich wolumen jest w tym roku rekordowy.
Od początku roku zarejestrowano 310 217 samochodów licząc razem osobowe i dostawcze. Jest to ponad 10% wzrost w porównaniu do analogicznego okresu z ubiegłego roku.
W październiku lider zwiększył swoją przewagę i sprzedaż Skody przekroczyła 4 tys. egzemplarzy. Jest to rezultat niższy od ubiegłorocznego o 5,3%, ale aż o 32,1% wyższy niż we wrześniu.
Na drugim miejscu bez zmian utrzymała się Toyota (+21,2% porównując rok obecny do poprzedniego; +13,9% w porównaniu do poprzedniego miesiąca, czyli października).
Zaledwie o 16 sztuk wyprzedziła Volkswagena , który w ciągu miesiąca awansował o jedno miejsce (+35,2% r/r; +39,8% m/m).
Volkswagen zażarcie rywalizował z Oplem , który tym razem znalazł się na czwartej pozycji i przekroczył znacząco 2 tysiące sprzedanych aut (+47,6% r/r; +17,5% m/m).
Na piątym miejscu niezmiennie - Ford z liczbą 1905 nowych rejestracji (+11,5%; +7,1% m/m). Jak widać, każdy model zanotował znaczny wzrost sprzedaży.
W momencie, gdy rynek jest tak nasycony panuje duża konkurencyjność wśród marek i można liczyć na atrakcyjne warunki finansowe. Warto przejrzeć oferty instytucji finansowych, gdy nie możemy pozwolić sobie na zakup za gotówkę, rozwiązaniem może być kredyt na auto lub leasing.
W ogólnym rankingu modeli w październiku na pierwszym miejscu plasuje się Skoda Octavia z bardzo dobrym rezultatem - na rynek wypuszczono 1 238 samochodów tego modelu.
Na drugim miejscu jest Skoda Fabia (928), a na trzecim Volkswagen Golf (871). Na czwarte przesunęła się Astra Opla (796) a na piąte awansował Rapid Skody (792).
"Choć dynamika wzrostu z kwartału na kwartał maleje, trzeba ocenić, że sytuacja na rynku samochodów osobowych jest całkiem dobra. Nikt nie oczekiwał, że okienko derogacyjne rozpędzi trwale rynek, a pojawiały się nawet obawy o wypieranie przyszłego popytu. Najważniejsze, że niepewność związana z sytuacją na wschodzie i jej wpływem na przyszłe wyniki gospodarcze nie powstrzymuje firm od inwestycji - rejestracje instytucjonalne samochodów osobowych wzrosły w III kwartale o 11,5% w porównaniu do ubiegłego roku" - podaje Jakub Faryś , Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
W grupie samochodów dostawczych do 3,5 t zarejestrowano w październiku 4 387 samochodów, to dotychczas rekordowy rezultat miesięczny tego roku . Jest to poziom nieznacznie tylko wyższy od ubiegłorocznego, ale po 30% wówczas wzroście.
Ostatni miesiąc przyniósł również poprawę popytu na samochody dostawcze w skali miesiąca o 8,3% . Od początku roku zarejestrowano ich o 8,4% więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku.
"W III kwartale byliśmy świadkami wyraźnego ożywienia w inwestycjach we floty samochodów dostawczych. Liczba rejestracji była większa niż rok wcześniej o 22,7% i wyniosła 11,4 tys. szt. Zakupy wzrosły zarówno w segmencie instytucjonalnym, jak i w segmencie osób fizycznych" - komentuje Paweł Gawroński , starszy menedżer w dziale audytu, członek zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Jeśli chodzi o popularność poszczególnych marek, to w październiku wśród samochodów dostawczych w klasyfikacji niezmiennie pierwszy był Fiat . Ponownie zarejestrował ponad tysiąc samochodów, co oznacza wzrost o 10,8%. Na drugim miejscu nadal Renault . Trzecie miejsce na podium wywalczył tym razem Volkswagen , a za nim znalazł się Ford. Pierwszą piątkę zamyka Peugeot .
Najpopularniejsze modele po dziesięciu miesiącach to Ducato, Master, Boxer, Sprinter i Daily.
Według zaprezentowanych danych, wszystkie marki zanotowały wzrost sprzedaży. Niewielkie różnice występują w plasowaniu się konkretnych modeli, jest to jednak szansa dla kupujących - teraz firmy muszą przygotowywać jak najkorzystniejsze warunki, aby przyciągnąć kupujących, którzy mogą wybierać z szerokiej gamy ofert.