Sytuacja jest względnie prosta w przypadku wyjazdu do państw Unii Europejskiej - stopniowe ujednolicanie przepisów i łatwość w uzyskaniu informacji pozwalają na komfortowe zaplanowanie podróży. Nieco inaczej wygląda kwestia wyjazdu na wschód (szczególnie na obszar Rosji i Białorusi) oraz południe - zarówno z powodu odmiennych przepisów, dużej swobody ich interpretacji oraz słabszej infrastruktury wyjazd taki stanowi poważne wyzwanie.
Musimy pamiętać, że w zależności od miejsca docelowego (oraz krajów tranzytowych) zmieniają się nie tylko wymagania co do wyposażenia samochodu oraz obowiązujące limity prędkości - inna będzie także podstawa do obliczania stawki ubezpieczenia.
Niezależnie od kraju przeznaczenia zdrową zasadą jest zabranie maksymalnej dostępnej ilości dokumentów - w przypadku kontroli drogowej lub innych problemów mogą okazać się pomocne.
Na pewno powinniśmy zaopatrzyć się w komplet dokumentów samochodu - a więc m.in. dowód rejestracyjny, ale też upoważnienie do użytkowania pojazdu (wystawione przez właściciela firmy lub firmę leasingową) - uwaga: w niektórych państwach konieczne będzie notarialne poświadczenie!
Niezbędne będzie także zaopatrzenie się w dokumenty związane z obowiązkowymi ubezpieczeniami oraz wszelkiego rodzaju winiety lub poświadczenia wniesienia opłaty za przejazd płatnymi drogami.
Podróż służbowa umożliwia uzyskanie odpisów podatkowych - podstawą będą tutaj dokumenty poświadczające na przykład zakup paliwa (paragony) oraz wszelkiego rodzaju rachunki za przejazd czy parkowanie.
Zawarcie w Polsce umowy ubezpieczenia OC samochodu pozwala nam bez przeszkód poruszać się po większości państw Europy (będą to: Andora, Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Islandia, Litwa, Łotwa, Malta, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Szwajcaria, Szwecja, Słowacja, Słowenia, Wielka Brytania, Włochy, Węgry, a od 1 stycznia 2012 r. także Serbia). Na teren Kosowa wjedziemy wyłącznie po wykupieniu ubezpieczenia na granicy - a dla pozostałych państw regionu (a więc: Albanii, Białorusi, Bośni i Hercegowiny, Czarnogóry, Iranu, Izraela, Macedonii, Maroka, Mołdawii, Rosji, Tunezji, Turcji i Ukrainy) konieczne będzie wykupienie tak zwanej Zielonej Karty - pod tą nazwą kryje się Międzynarodowy Certyfikat Ubezpieczeniowy . Wiele Towarzystw Ubezpieczeniowych dodaje Zieloną Kartę w formie gratisu do ubezpieczenia OC, nie ma również problemu, by wykupić ją na terenie Polski lub na granicy.
Jednak obowiązkowe ubezpieczenie OC to nie wszystko - aby zapewnić sobie lub swojemu pracownikowi możliwie najlepszą ochronę warto wykupić zarówno ubezpieczenie AC , jak i Assistance oraz NNW . Pamiętajmy, że koszty leczenia lub naprawy pojazdu mogą znacznie przewyższać polskie - dla przykładu średni koszt jednego dnia pobytu w szwajcarskim szpitalu to 800 CHF (ponad 3 tysiące złotych) - oczywiście w wielu wypadkach pomoże EKUZ, ale nie możemy zawsze na to liczyć.
Wykupując ubezpieczenie AC powinniśmy wziąć pod uwagę zarówno sumę ubezpieczenia (a więc przewidywane ryzyko), jak i to, jak bardzo istotna dla firmy jest podróż. W wielu wypadkach opłacalne będzie wykupienie pakietu droższego, ale zapewniającego natychmiastową i kompleksową pomoc (wraz z samochodem zastępczym), dzięki czemu uniknie się zbędnych przestojów i opóźnień. Zawsze bierzmy też pod uwagę lokalną specyfikę - na przykład wysoki poziom przestępczości lub fatalne drogi mogą stanowić przesłankę do wyboru odpowiednich rozszerzeń zakresu ochrony.
Przepisy dotyczące obowiązkowego wyposażenia samochodu różnią się nawet na terenie Unii Europejskiej - dlatego też warto jeszcze przed rozpoczęciem podróży upewnić się co do przepisów.
Na terenie Słowacji na przykład obowiązkowe są:
W Niemczech do obowiązkowego wyposażenia należą:
Niezależnie od powyższych warto posiadać również gaśnicę oraz jednorazowe alkomaty - a w zimie zestaw do odśnieżania szyb.
Uwaga: w związku ze zróżnicowaniem przepisów w apteczce nie powinniśmy przewozić żadnych leków - te, które musimy zażywać (wraz z odpowiednim zaświadczeniem) przewozimy osobno. Bezpiecznym wyborem będzie apteczka zgodna z normą DIN 13164 - z łatwością zakupimy ją w Polsce.
Oprócz wyposażenia obowiązkowego dobrze jest także wiedzieć, jakiego wyposażenia nie wolno przewozić. Na przykład w Austrii - na nieświadomego kierowcę, który używa wideorejestratora czeka 10 tysięcy złotych kary, we Francji zakazane jest używanie nawigacji ostrzegającej przed kontrolą radarową, a w wielu państwach CB Radio nie spełniające miejscowych norm naraża nas na mandat.
Podstawą powinny być strony: Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz Polskiego Związku Motorowego. MSZ prowadzi poradnik Polak za granicą - znajdziemy tam aktualizowane na bieżąco informacje o danym państwie, w tym interesujące nas informacje dla kierowców. PZM z kolei - na portalu PZM Travel - prezentuje bardziej szczegółowe informacje o przepisach oraz normach. Niestety, dostęp do części informacji może być płatny.