Guinness jest w trakcie instalowania nowego systemu filtrowania w swoim browarze St Jame's Gate Brewery w Dublinie, który pozwoli wyeliminować rybi klej z procesu produkcji. Nowy system ma zacząć funkcjonować pod koniec 2016 r., a nowe - przyjazne wegetarianom - piwo ma trafić na sklepowe półki niewiele później. Irlandczycy liczą, że dzięki tej zmianie, ich produkt trafi do większej liczby klientów.
- "Rybi klej był wykorzystywany w przemyśle piwowarskim do filtrowania od wielu lat. Jednak z powodu używania go w naszych piwach, Guinness nie był przyjazny wegetarianom, dlatego od dłuższego już czasu szukaliśmy dla niego alternatywy" - irlandzki browar napisał w swoim oświadczeniu.
Karuk - inaczej rybi klej, otrzymywany jest z wysuszonych pęcherzy pławnych ryb. Przy produkcji piwa używa się go do klarowania trunku, czyli usunięcia tzw. zmętnienia drożdżowego, które powstaje podczas procesu fermentacji. Rybi klej nie ma smaku a jedynie przyspiesza proces "czyszczenia" piwa.
Karuk wykorzystywany był od XIX w. w przemyśle spożywczym i piwowarskim, aż do pojawienia się żelatyny, która jest tańsza w produkcji.
Od jakiegoś czasu wegetarianie pisali do irlandzkiej firmy petycje o zmianę receptury piwa i zrezygnowanie z używania rybiego kleju.
Zresztą Guinness nie jest pierwszym browarem, który stara się walczyć o wegetariańskich klientów, inne popularne browary jak Anheuser-Busch, Heineken czy Miller już jakiś czas temu weszły na tę drogę
Historia marki sięga roku 1759, kiedy Arthur Guinness rozpoczął warzenie swojego piwa w dublińskim St. James's Gate Brewery. W tym samym roku podpisał także umowę na dzierżawę browaru na 9 tys. lat i zobowiązał się płacić 45 funtów rocznie za jej wynajem. Ciemne piwo produkowane przez jego browar szybko zaczęło zdobywać popularność na wyspach brytyjskich, a później na całym świecie. W 1833 r. Guinness był już największym browarem w Irlandii, a pod koniec XIX w. produkował milion beczek piwa rocznie.
Obecnie Guinness jest jednym z największych browarów świata. Produkuje się go w 60 krajach, a sprzedaje w ponad 150. Według firmy codziennie konsumuje się ponad 10 milionów kufli tego piwa.
Chcesz wiedzieć więcej i szybciej? Zainstaluj wtyczkę Gazeta.pl na Chrome >>>
Chcesz wiedzieć szybciej? Polub nas