Podróżowanie BlaBlaCarem będzie droższe. Firma wprowadza opłaty serwisowe

BlaBlaCar wprowadza opłaty. Od dziś nie tylko dorzucasz się kierowcy do kosztów podróży, ale zapłacisz również prowizję za rezerwację miejsca. Firma przekonuje, że zmiany będą korzystne dla użytkowników.

Dziś kończy się okres, kiedy rezerwowanie miejsc w BlaBlaCar było całkowicie bezpłatne. Najpopularniejsza platforma wspólnych przejazdów w Polsce wprowadza opłaty serwisowe.

Pasażer, zamierzający skorzystać z przejazdu, uiszcza online opłatę serwisową w momencie rezerwacji miejsca w samochodzie wybranego kierowcy. Może zapłacić za pomocą karty debetowej lub kredytowej albo skorzystać z szybkiego przelewu. Płatność ustalonej części kosztów podróży na rzecz kierowcy będzie realizowana tak jak dotąd - gotówką bezpośrednio podczas wspólnego przejazdu.

- Decyzja o wprowadzeniu opłat została podjęta już pewien czas temu i wynika z przyjętego przez nas modelu biznesowego, który sprawdził się w innych krajach, w których funkcjonujemy – mówi Michał Pawelec, zarządzający polską wersją BlaBlaCar.

Nawet 20 proc. prowizji

Wysokość opłaty serwisowej jest uzależniona od ceny za miejsce oczekiwanej przez kierowcę. Maksymalna wynosi 20 proc. tej kwoty, a minimalna 3 zł. Dla przykładowego przejazdu, za który kierowca oczekuje 30 zł, opłata wynosi 6 zł. Firma informuje, że wszyscy dotychczasowi użytkownicy otrzymują możliwość wykonania jeszcze dwóch bezpłatnych rezerwacji, które mogą wykorzystać do końca roku.

Firma przekonuje, że wprowadzenie opłat będzie korzystne dla użytkowników platformy. – Dzięki systemowi rezerwacji zmniejsza się liczba przejazdów odwoływanych przez użytkowników w ostatniej chwili. W krajach, gdzie podobny system funkcjonuje od kilku lat, liczba sytuacji, w których pasażer nie stawił się na przejazd spadła prawie o 90 proc. – podkreśla Michał Pawelec.

Zapewnia jednocześnie, że firma nie boi się odpływu użytkowników w związku z wprowadzeniem opłat. - Pasażerowie decydują się na przejazd z kierowcami, których znajdują na BlaBlaCar nie tylko z powodów ekonomicznych. Liczą się dla niech także inne aspekty, takie jak elastyczność czasowa czy wygoda podróży. Więc ta prowizja nie jest czynnikiem decydującym. W innych krajach nie zarejestrowaliśmy drastycznego spadku liczby użytkowników po wprowadzeniu tego typu zmian – mówi Michał Pawelec.

BlaBlaCar stopniowo wprowadzał w Polsce system rezerwacji online od stycznia 2015 r. System ten umożliwia m.in. automatyczną rezerwację miejsc w samochodach kierowców. Dotąd opłaty za rezerwację nie były jednak pobierane. Płatny system rezerwacji firma wprowadziła już we Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Holandii i we Włoszech.