Suplementy diety to żyła złota. Polacy w 2014 r. wydali na nie ponad 11 mld zł. W tym będzie jeszcze więcej

Rosną wydatki Polaków na leki sprzedawane w aptekach bez recepty. Choć sama ich sprzedaż nie wzrosła znacząco, ceny poszybowały w górę. Widać to szczególnie w segmencie suplementów diety.

- Polacy spożywają bardzo dużo produktów bez recepty. Jesteśmy jednym z liderów pod tym względem. To nie oznacza jednak, że dużo więcej kupujemy, raczej dużo więcej wydajemy i wybieramy inne produkty - mówi Jarosław Frąckowiak, prezes PharmaExpert. - Rośnie asortyment, rośnie cena opakowania, są nowe produkty, do tego dochodzi reklama w telewizji, która jest bardzo skuteczna, szczególnie w przypadku suplementów diety, a także dermokosmetyków i produktów OTC (bez recepty).

11,5 mld zostawiamy w aptekach

Z danych PharmaExpert wynika, że Polacy wydają coraz więcej pieniędzy w aptekach. W ubiegłym roku na produkty bez recepty przeznaczyli ponad 11,5 mld zł. W ciągu pięciu miesięcy tego roku wartość sprzedaży przekroczyła 5 mld zł (wzrost o blisko 4,5 proc.).

W ramach produktów sprzedawanych bez recepty największą popularnością cieszą się leki na przeziębienie, dermokosmetyki, leki trawienne i przeciwbólowe. Z kolei mniejszą dynamikę wzrostu odnotowała sprzedaż suplementów diety. Jednak eksperci szacują, że rynek ten w latach 2017-20 będzie rozwijać się w tempie ok. 8 proc. rocznie (sprzedaż apteczna i pozaapteczna).

Suplementy diety do niezły biznes

Ostatnie dane PharmaExpert pokazują, że rynek leków OTC spadł o 0,3 proc., a rynek suplementów o 4 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Segmentem rynku aptecznego, który odnotował wyraźny wzrost, były kosmetyki - o 2,2 proc.

- Jest to rynek bardzo intratny - są na nim duże marże, a potrzeby klientów zostały umiejętnie rozbudzone, więc rzeczywiście tych produktów sprzedaje się coraz więcej - tłumaczy Jarosław Frąckowiak. - Rynek dermokosmetyków trochę się ekonomizuje. Ilościowo rośnie, ale wartościowo już nie aż tak mocno, dlatego że pojawia się coraz więcej marek w bardziej przystępnych cenach.

Wciąż jednak segment premium dobrze się rozwija. Na dermokosmetyki rocznie Polacy wydają około 1,4 mld zł. Z roku na rok sprzedaż rośnie o kilka procent.

Statystyki za pierwsze miesiące pozwalają prognozować ponad 5-proc. wzrost całego rynku farmaceutycznego. W 2015 roku - według ostatnich szacunków PharmaExpert - Polacy kupią w aptekach leki o wartości 30 mld zł.

Chcesz wiedzieć szybciej? Polub nas

Więcej o: