Masz konto w tym banku? Mógł Cię zmylić przy pobieraniu opłat. Będzie zwracał pieniądze

Plus Bank jest kolejnym bankiem w Polsce, który umożliwia klientom ubieganie się o zwrot pobranych opłat za kartę do konta osobistego.

Bank poinformował posiadaczy Kont Plus i Konto Lider, że mogą oni wnioskować się o zwrot części pobranych opłat za obsługę kart debetowych do tych rachunków. Powód? Bank uznał, że zasady uzależniające pobranie lub zwolnienie z tej opłaty „mogły nie być wystarczająco precyzyjne”.

Plus Bank, jak zresztą wiele innych banków, uzależnia (i nadal uzależnia, ale już na uściślonych zasadach) pobranie opłaty w danym miesiącu od realizacji przez klienta transakcji kartowych na konkretną kwotę. Przekaz dla klientów był prosty - jeśli wydasz kartą minimum 500 zł w miesiącu to opłaty nie będzie, jeśli wydasz mniej – opłata zostanie pobrana.

Problem tylko w tym, że w praktyce w Plus Banku chodziło nie o transakcje dokonane w danym miesiącu, ale takie przez bank już rozliczone. Tymczasem niektóre transakcje dokonywane pod koniec miesiąca są rozliczane przez banki już w kolejnym. Stąd mogło dojść do sytuacji, w której posiadacz karty wypełnił warunek „darmowości” karty (bo wydał np. 500 zł kartą w danym miesiącu), a jednak został obciążony opłatą za jej użytkowanie (bo bank w danym miesiącu rozliczył transakcje np. na 490 zł). Jak przyznaje więc Plus Bank, „posiadacze kart mogli poczuć się wprowadzeni w błąd”.

Plus Bank oferuje więc teraz zwrot opłat za karty debetowe do kont Plus i Lider, pobranych od 1 stycznia 2016 r. do 31 grudnia 2017 r. Oczywiście chodzi wyłącznie o sytuacje, w których klient wypełnił warunek „darmowości” karty, ale opłata i tak została od niego pobrana.

Możliwość zwrotu miesięcznej opłaty za karty debetowe jest wynikiem ustaleń Banku z UOKIK , mających za cel zabezpieczenie interesów konsumentów. Zaproponowane przez Bank działania uzyskały akceptację UOKIK, tym samym nie zostało wszczęte przez Urząd postępowanie w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów

- komentuje Plus Bank w przesłanym komunikacie.

Jednocześnie bank poinformował, że od stycznia br. zmienił model naliczania opłat za kartę - zwolnienie z opłaty za użytkowanie karty debetowej nie będzie uzależnione od wartości rozliczonych przez bank transakcji bezgotówkowych, lecz powiązane będzie z wartością transakcji wykonanych kartami debetowymi czy naklejkami zbliżeniowymi.

Zwroty w Plus Banku wpisują się w dużo większy rynkowy trend, związany właśnie z działaniami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W 2017 r. podobne akcje zwrotów, na skutek działań UOKiK, prowadził już mBank oraz T-Mobile Usługi Bankowe. Za dokładnie ten sam „błąd”, czyli nie do końca zrozumiałe warunki zwolnienia z opłat (liczył się termin rozliczenia transakcji, a nie dokonania jej przez klienta) do końca kwietnia br. pieniądze zwraca także Bank Zachodni WBK.

***

Magdalena Kruszewska: Zarządzanie strachem podcina ludziom skrzydła i odbiera im kreatywność [NEXT TIME]