BGŻ BNP Paribas zrobił reklamę z kurami. Wkrótce pojawił się nieoczekiwany problem

BGŻ BNP Paribas został oskarżony o niehumanitarne traktowanie zwierząt w reklamach promujących osobiste Konto Optymalne. Sprawa trafiła do Rady Reklamy, która stanęła po stronie banku.

Zapewne wiele osób kojarzy reklamę banku BGŻ BNP Paribas z „kurą znoszącą złote jajka”. Promuje ona Konto Optymalne, a dokładnie możliwość otrzymania zwrotu 1 zł za płatności zrealizowane z poziomu aplikacji mobilnej.

 

Chyba nieoczekiwanie dla banku użycie kury w reklamie okazało się zabiegiem na tyle kontrowersyjnym, że aż ktoś poskarżył się na nią do Komisji Etyki Reklamy.

Skarżący stwierdził, że w reklamie „kura została potraktowana w sposób przedmiotowy”, bank i agencja realizująca nagranie wykazały się „absolutnym brakiem taktu i empatii do żywego stworzenia”, powoływał się na artykuł 21 Kodeksu Etyki Reklamy, który mówi m.in. o tym, że zwierzęta nie mogą być w reklamach „przedstawiane w sposób sugerujący możliwość ich niehumanitarnego traktowania”. W zgłoszeniu znalazły się również mniej dyplomatyczne zdania, np. „Naprawdę w obecnych czasach zdaniem Klienta i Agencji konsument jest takim imbecylem bez wyobraźni, że nie potrafi sobie wyobrazić kury znoszącej złote jajka???” (pisownia oryginalna).

BGŻ BNP Paribas: Koncept "nie uchybia godności kur"

Co na to bank BGŻ BNP Paribas? Bank tłumaczył, że koncept z reklamy „w żaden sposób nie uchybia jednak godności kur, ani nie propaguje ich niehumanitarnego traktowania”. Poinformował przy tym, że w produkcji nagrania wzięło udział 10 kur, a żadna z nich nie przebywała bezpośrednio na planie zdjęciowym dłużej niż dwie godziny, „tak by maksymalnie zminimalizować ich ewentualny stres i niewygody”. Dodawał, że żadna z kur nie ucierpiała, a zwierzętom zapewniono „odpowiednie schronienie, posiłki oraz opiekę wykwalifikowanych opiekunów przez cały okres zdjęć”.

Komisja Etyki Reklamy stanęła po stronie banku uznając, że reklama nie zawiera treści kwestionujących prawa zwierząt, mieści się w ramach przyjętych norm etycznych i nie narusza dobrych obyczajów. Jednocześnie zespół orzekający zarekomendował, aby reklamodawcy rozważyli dodawanie do reklam ze zwierzętami informacji, że w trakcie jej nagrywania nie ucierpiało żadne ze zwierząt.

Na skargę na reklamę BGŻ BNP Paribas pierwszy zwrócił uwagę portal Bezprawnik.pl.

***

Katarzyna Drewnowska: Założyłam firmę, żeby wydać książkę Nigelli Lawson [NEXT TIME]