Murdoch, Rupert. Polska, Town&City

1999-11-22 News Corporation, koncern należący do magnata mediowego Ruperta Murdocha, wykupił polską firmę reklamy zewnętrznej Town & City. To jego pierwsza inwestycja w Polsce. Pierwsze kroki News Corp. w reklamie zewnętrznej

Murdoch, Rupert. Polska, Town&City

1999-11-22 News Corporation, koncern należący do magnata mediowego Ruperta Murdocha, wykupił polską firmę reklamy zewnętrznej Town & City. To jego pierwsza inwestycja w Polsce. Pierwsze kroki News Corp. w reklamie zewnętrznej

Transakcję z Town & City, która ma być zakończona przed styczniem 2000 r., przeprowadza spółka-córka News Corp. Eastern and Central Europe (NCECE), powołana, jak wskazuje nazwa, do inwestowania w Europie Środkowej i Wschodniej. To pierwsza inwestycja Murdocha na polskim rynku. Tym bardziej niezwykła, że News Corp. nie działał dotąd w reklamie zewnętrznej.

Od wielu miesięcy wiadomo było, że Town & City, niewielka firma outdoorowa należąca w całości do amerykańskiego funduszu inwestycyjnego Poland Partners, szuka inwestora Nieoficjalnie mówi się, że News Corp. zgodziło się zapłacić ponad 20 mln dol. - Nie jestem upoważniony do udzielania takich informacji. Mogę powiedzieć tylko tyle, że wycena firmy była porównywalna do wyceny podobnych rozmiarów firm outdoorowych na świecie - powiedział nam Andrzej Magdziak z zarządu Town & City.

Town & City ma w całej Polsce ok. 3 tys. billboardów oraz 150 tzw. supersite'ów, czyli tablic o szerokości 12 m i wysokości 3 m. Jej udział w rynku wynosi ok. 6 proc.

- Jesteśmy średnią firmą, ale zamierzamy być wielką. Razem z News Corp. weźmiemy udział w konsolidacji polskiego rynku reklamy zewnętrznej, na którym jest miejsce dla czterech, pięciu firm - uważa Magdziak. - Będziemy rozbudowywać sieć naszych nośników, w ciągu najbliższych 18 miesięcy chcemy podwoić liczbę tablic wielkoformatowych (12 m na 3 m) i uzupełnić ją o dodatkowe dwunastometrowe - dodaje.

- Ciekawa wiadomość - Iain McLallen, dyrektor Brytyjskiego Stowarzyszenia Reklamy Zewnętrznej, z trudem krył zaskoczenie. - W Zjednoczonym Królestwie News Corp. na pewno nie inwestuje w żadną firmę zajmującą się reklamą zewnętrzną. Do dziś nie słyszałem, żeby robił to gdziekolwiek na świecie.

Koncern Ruperta Murdocha jest zainteresowany nie tylko polskim rynkiem reklamy zewnętrznej. - Można powiedzieć, że są to pierwsze kroki News Corp. w outdoorze - powiedział "Gazecie" Robert Ennis, wiceprezes News Corporation Eastern & Central Europe (NCECE). - Polska jest drugim krajem, gdzie mamy firmę outdoorową, pierwsza była Rosja. Wasz rynek jest bardzo ozwinięty i jesteśmy zainteresowani także innymi mediami. Przede wszystkim elektronicznymi, ale i prasą. Na pewno nie jest to nasza ostatnia inicjatywa w Polsce, ale nie będziemy inwestorem agresywnym - zapowiada Robert Ennis.

Choć nie chciał zdradzić szczegółów inwestycji w Rosji, ustaliliśmy, że Murdoch zamierza zainwestować w APR-City, największą firmę outdoorową w Rosji, która obecnie ma 22-23 proc. udziału w tamtejszym rynku. - Mamy z NCECE umowę o współpracy, polegającą na tym, że rozmieszczamy reklamy naszych klientów na nośnikach firm, które po wyborach prezydenckich w 2000 r. zamierza wykupić News Corp. - powiedział nam Maksim Tkaczow, dyrektor generalny APR-City. - Prowadzimy także badania reklamy zewnętrznej według technologii brytyjskich i szkolimy naszych menedżerów za granicą. Jest to wymiana know-how i obserwacja rynku reklamy zewnętrznej w Rosji prowadzona dla naszego partnera.

Jak powiedział nam Robert Ennis, News Corp. utworzyła w Bułgarii firmę Balkan News Corporation, która teraz ubiega się o koncesję na naziemną telewizję ogólnokrajową oraz o koncesję telekomunikacyjną. Z kolei w Rumunii News Corp. prowadzi zaawansowane negocjacje, lecz nie chce zdradzić, w jakim sektorze mediów. Również Węgry i Czechy są na strategicznej liście inwestycji koncernu Ruperta Murdocha.

Australijczyk Rupert Murdoch, słynny szef News Corp., światową karierę zaczął od przejęcia brytyjskiego brukowca "The Sun". Należą do niego: brytyjski dziennik "The Times", wytwórnia filmowa 20th Century Fox, sieć telewizyjna Fox, telewizja satelitarna BSkyB.