Polacy chcą zbudować Hyperloop w Polsce! "W 35 MINUT Z GDAŃSKA DO KRAKOWA"

Grupa polskich naukowców, która dostała się do drugiego etapu konkursu na budowę kapsuły Hyperloop, chce rozpocząć dyskusję nad budową tego rewolucyjnego środka transportu w Polsce. Na początku tylko w formie testowej. Docelowo Hyperloop mógłby połączyć Gdańsk z Krakowem umożliwiając podróż w ciągu 35 minut. Czy jesteśmy w stanie udźwignąć taki projekt? Albo chociaż przekonać do niego innych Europejczyków?

Hyperloop to rewolucyjny środek transportu, który powstaje z inicjatywy Elona Muska, miliardera stojącego za takimi projektami jak PayPal, Tesla, Space X.

W zeszłym roku Musk ogłosił konkurs na kapsułę pasażerką, do którego zgłosiło się 1200 drużyn z całego świata. Do drugiego etapu dostało się 300 z nich, wśród nich zespoły z Polski.

Czym jest Hyperloop

Hyperloop to - jak wyjaśnił w swoim materiale Piotr Stanisławski - długa rura, w której pędzą małe aluminiowe wagoniki mieszczące do 28 osób. Te kapsuły poruszają się z prędkością sięgającą nawet 1200 km/h. By osiągnąć taki wynik zastosowano dwa kluczowe rozwiązania.

Po pierwsze w całej rurze panuje obniżone ciśnienie, co zasadniczo zmniejsza tarcie. Nie jest ono jednak na tyle niskie, by rozszczelnienie konstrukcji mogło doprowadzić do katastrof.

Po drugie każdy wagonik wyposażony jest w kompresor, który zasysa powietrze z przodu pojazdu i przepompowuje je do tyłu oraz częściowo na boki. To daje napęd kapsule, a jednocześnie tworzy poduszkę powietrzną, na której się ona unosi.

 

Przeczytaj też: Polska będzie liderem innowacyjności?

Specjaliści działający w Hyper Poland, którzy są wśród finalistów konkursu, postanowili pójść o krok dalej. Podejmują temat... budowy Hyperloopa w Polsce. Naukowcy zdają sobie sprawę z tego, że wymaga to gigantycznego wysiłku. Chcą zacząć od prototypu kapsuły, a potem krótkiego, testowego odcinka toru. W tym celu postanowili rozpocząć zbiórkę funduszy na portal crowdfundingowym odpalprojekt.pl

Jesteśmy gotowi podjąć temat budowy Hyperloop'a w Polsce. Chcemy zacząć od wykonania prototypu w skali 1:24. Następnym krokiem będzie przygotowanie krótkiego toru testowego oraz małej wersji Hyperloop'a w wersji cargo.

- precyzują.

I wyznaczają poszczególne progi dla zbiórki określając co zrobią po uzyskaniu danej kwoty:

  • 40 000 zł - Model w skali 1:24 wydrukowany na drukarce 3D
  • Wykonamy bardo dokładny model pojazdu na drukarce 3D w technologi proszkowej

  • 70 000 zł - Zaawansowany model w skali 1:24
  • Wykonamy model z ruchomą turbiną poruszaną silnikiem elektrycznym

  • 100 000 zł - Złożony model stacji
  • Wykonamy model stacji przeładunkowej demonstrujący zaawansowany system logistyczny

  • 150 000 zł - Pełnowymiarowa makieta przedziału pasażerskiego
  • Wykonamy makietę do której będzie można wsiąść i poczuć się jak w prawdziwym Hyperloop'ie. Model posłuży do przetestowania ergonomii wnętrza.

Czy rozpoczynanie rozmów na temat budowy Hyperloopa w Polsce ma w ogóle jakikolwiek sens? Na stronie zbiórki pojawiły się sceptyczne komentarze.

"Kapsuła u nas w kraju jest raczej nierealna ... ale sam projekt to rozwój techniki i może być realny w innych krajach życzę sukcesów i powodzenia"

- pisze jeden z dyskutantów.

Wszystko pieknie i wspaniale, szczerze życzę powodzenia, jednak ehkm... zbieracie na prototyp, jak sama akcja nazwy wskazuje, szczególnie przez większą część opisu, a ja całe życie żylem, jak widać w błednym przekonaniu, że "prototyp" to coś więcej niż makieta i model 3D w skali zabawkowej...

- dodaje inny.

Ale specjaliści z Hyper Poland nie mają wątpliwości, że budowa prototypu to po prostu pierwszy krok.

Zbudowanie pełnowymiarowego prototypu, o którym Pan pisze będzie wymagało dofinansowania w w kwocie co najmniej 7-cyfrowej. Aby uzyskać takie dofinanowanie chcemy najpierw zrobić prototyp w skali 1:24, który posłuży do celów demostracyjnych i do badania technologii.

Samo stworzenie w pełni działającej turbiny i krótkiego odcinka Hyperloopa byłyby oczywiście jedynie jednym z etapów projektu. Jeśli ten rewolucyjny środek transportu faktycznie miałby połączyć polskie miasta było wytyczyć jego trasę, wykupić grunty. Realne, ale chyba w perspektywie dekad.

Czy pomysł Hyper Poland trzeba jednak z góry przekreślać jako nierealny? A może to dobry początek do dyskusji o tym jak uczynić Polskę liderem tej innowacyjnej technologii. Kto wie, może kiedyś własny Hyperloop zdecyduje się sfinansować Unia Europejska. Na Hyperloop można więc spojrzeć jako na inwestycję długoterminową. Skoro w Europie powstają potężne zderzacze hadronów, skoro mamy własny program kosmiczny może za kilkadziesiąt lat będziemy podróżować Hyperloopem?

O Hyper Poland

W skład  zespołu wchodzą studenci i doktoranci Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Wrocławskiej. Projektem kieruje Warszawski startup Carbon Workshop a nadzór naukowy nad projektem sprawuje prof. Janusz Piechna z Politechniki Warszawskiej.