(Zamierzchła) historia grafiki komputerowej

Wiecie, jak wiele zmieniło się w grafice komputerowej na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat? Nim nastała era wszystko potrafiących smartfonów grafikę komputerową potrafili wygenerować jedynie wysokiej klasy naukowcy.

Ewolucję grafiki komputerowej dobrze obrazuje poniższy film. Widać na nim, jak zmieniały się możliwości przetwarzania komputerów i jak graficy mogli obrazować coraz bardziej skomplikowane zagadnienia.

 

Jak wyglądało 5 najważniejszych etapów rozwoju grafiki komputerowej?

1. Sketchpad  z MIT - 1963

Sketchpad  z MITSketchpad z MIT Fot. YouTube

Nie wiemy, jak wielki był wykorzystywany wówczas komputer, czy zajmował cały pokój, czy też może cały budynek. W każdym razie uruchomiony na nim Sketchpad, program napisany w 1963 roku przez doktoranta MIT Ivana Sutherlanda, jak na owe czasy był rewolucyjny. Umożliwiał interakcję komputera z użytkownikiem poprzez sterowanie elementów ekranu za pomocą pióra świetlnego. Godny podziwu pradziadek dzisiejszych graficznych interfejsów użytkownika i aplikacji CAD.

2. Samolot w komputerze - 1965

Samolot w komputerze - 1965Samolot w komputerze - 1965 Fot. YouTube

Firma Lockheed Corporation (przekształcona w 1995 w Lockheed Martin) już w 1965 roku wykorzystywała komputery do tworzenia nowych samolotów. Bez monochromatycznych linii mozolnie obracających się na ekranie nie moglibyśmy dzisiaj latać.

3. Superkomputer w filmie

Superkomputer w filmieSuperkomputer w filmie Fot. YouTube

CDC3000 o wielkości kilku pianin był jednym z pierwszych superkomputerów, produkowanych w latach '60 przez nieistniejącego już giganta branży Control Data Corporation. Co w nim ciekawego? System operacyjny APL, którego późniejszą wersję użyto m.in. do tworzenia efektów filmowych w klasyku filmów science-fiction Tron.

4. Pierwsze symulatory lotów - 1966

Pierwsze symulatory lotów - 1966Pierwsze symulatory lotów - 1966 Fot. YouTube

Evans&Sutherland Computer Corporation zaczynała w 1968 r. od prac dla wojska, tworzyła między innymi trójwymiarowe symulatory lotów. Przewinęło się przez nią wielu znanych w branży grafiki komputerowej ludzi, m.in. założyciele Silicon Graphics, Pixar i Adobe.

5. Człowiek w kosmosie - 1972

Człowiek w kosmosie - 1972Człowiek w kosmosie - 1972 Fot. YouTube

W 1972 roku eksploracja kosmosu miała już na koncie kilka sukcesów. Zanim Skylab zawisł w przestrzeni trzeba było jakoś zaprezentować możliwości sposób działania stacji kosmicznych. Kolorowa grafika 3D, która dziś budzi uśmiech politowania, w tamtych czasach była szczytem możliwości grafiki komputerowej.

A jak przyszłość czeka grafikę komputerową? Dzięki przemysłowi rozrywkowemu na pewno olbrzymia. Nie byłoby jej jednak bez pierwszych, prymitywnych systemów graficznych.

Więcej o: