Ewolucję grafiki komputerowej dobrze obrazuje poniższy film. Widać na nim, jak zmieniały się możliwości przetwarzania komputerów i jak graficy mogli obrazować coraz bardziej skomplikowane zagadnienia.
Jak wyglądało 5 najważniejszych etapów rozwoju grafiki komputerowej?
Sketchpad z MIT Fot. YouTube
Nie wiemy, jak wielki był wykorzystywany wówczas komputer, czy zajmował cały pokój, czy też może cały budynek. W każdym razie uruchomiony na nim Sketchpad, program napisany w 1963 roku przez doktoranta MIT Ivana Sutherlanda, jak na owe czasy był rewolucyjny. Umożliwiał interakcję komputera z użytkownikiem poprzez sterowanie elementów ekranu za pomocą pióra świetlnego. Godny podziwu pradziadek dzisiejszych graficznych interfejsów użytkownika i aplikacji CAD.
Samolot w komputerze - 1965 Fot. YouTube
Firma Lockheed Corporation (przekształcona w 1995 w Lockheed Martin) już w 1965 roku wykorzystywała komputery do tworzenia nowych samolotów. Bez monochromatycznych linii mozolnie obracających się na ekranie nie moglibyśmy dzisiaj latać.
Superkomputer w filmie Fot. YouTube
CDC3000 o wielkości kilku pianin był jednym z pierwszych superkomputerów, produkowanych w latach '60 przez nieistniejącego już giganta branży Control Data Corporation. Co w nim ciekawego? System operacyjny APL, którego późniejszą wersję użyto m.in. do tworzenia efektów filmowych w klasyku filmów science-fiction Tron.
Pierwsze symulatory lotów - 1966 Fot. YouTube
Evans&Sutherland Computer Corporation zaczynała w 1968 r. od prac dla wojska, tworzyła między innymi trójwymiarowe symulatory lotów. Przewinęło się przez nią wielu znanych w branży grafiki komputerowej ludzi, m.in. założyciele Silicon Graphics, Pixar i Adobe.
Człowiek w kosmosie - 1972 Fot. YouTube
W 1972 roku eksploracja kosmosu miała już na koncie kilka sukcesów. Zanim Skylab zawisł w przestrzeni trzeba było jakoś zaprezentować możliwości sposób działania stacji kosmicznych. Kolorowa grafika 3D, która dziś budzi uśmiech politowania, w tamtych czasach była szczytem możliwości grafiki komputerowej.
A jak przyszłość czeka grafikę komputerową? Dzięki przemysłowi rozrywkowemu na pewno olbrzymia. Nie byłoby jej jednak bez pierwszych, prymitywnych systemów graficznych.