Jak sprzedają się smartfony? Lepiej niż komputery

Smartfony są dostępne na rynku w zasadzie dopiero od kilku lat, a już stały się narzędziem powszechnego użytku. Ich sprzedaż z roku na rok rośnie. I to w tempie godnym podziwu.

Jak wynika z danych opublikowanych przez firmę Canalys , w 2011 roku do sklepów dostarczono łącznie zawrotną liczbę 487,7 mln smartfonów. To o 62,7% więcej niż w 2010 r. oraz, co bardziej szokujące, o 73,1 mln więcej niż liczba dostarczonych w minionym roku komputerów (standardowych PC, tabletów oraz laptopów). Mamy do czynienia z sytuacją bez precedensu, bo smartfony po raz pierwszy przegoniły pod tym względem komputery osobiste. Okazuje się, że eksperci nie docenili potencjału smartfonów, gdyż przewidywali, że taka sytuacja będzie mieć miejsce dopiero w 2012 roku.

Stało się tak pomimo tego, że pecety wraz z tabletami i laptopami zanotowały względem roku 2010 prawie 15-procentowy wzrost. Dostawy samych tabletów wzrosły o aż 274,2%, do czego przyczynił się przede wszystkim apple'owski iPad, rynek notebooków powiększył się o 7,5 procent, komputerów stacjonarnych - o 2,3%, natomiast sektor netbooków zanotował ponad 25-procentowy spadek porównaniu do 2010 r.

Przyjrzyjmy się bliżej rynkowi smartfonów. Prawie połowa branży w 2011 r. należała do Androida, 19 procent smartfonowego tortu przypadło iOS-owi, a na trzecim miejscu uplasował się, chyba trochę niespodziewanie, poczciwy Symbian. Zdecydowanie najmniej licznie smartfony reprezentowane były przez Windows Phone. Warta wzmianki jest także informacja, że w ostatnim kwartale Apple dostarczyło do sklepów rekordowo dużo, bo aż 37 milionów smartfonów. Poprzedni najlepszy wynik kwartalny, należący do Nokii, wynosił 28,3 mln sztuk.

Najogólniejszy wniosek, jaki można wyciągnąć z raportu Canalys, jest trywialny: świat staje się coraz bardziej mobilny. Na popularności niezwykle dynamicznie zyskują smartfony i tablety, a segment urządzeń częściowo lub wyłącznie stacjonarnych (desktopy, notebooki, netbooki) zauważalnie zwalnia. I niemal pewne jest, że ten trend utrzymywać się będzie przez najbliższe lata.

[Za: Digital Trends ]

Więcej o: