Windows Phone - system, na który trzeba zwrócić uwagę

W obliczu ostatnich inwestycji Microsoftu na rynku mobilnym, obserwacja tego, w jaki sposób rozwija się system Windows Phone staje się obowiązkiem. Jeśli wierzyć projekcjom śmiałych analityków, mobilny system Microsoftu wyprzedzi Androida w 2015 r. Wprawdzie nikt tak pięknie nie potrafi opowiadać o tym, co będzie, a nie o tym co jest jak Microsoft, ale fakt faktem, że Windows Phone powinien doścignąć czołowe mobilne systemy operacyjne pod kątem rozwoju jeszcze w tym roku.

Co więcej - firma analityczna Pyramid Research uważa, że Windows Phone wyprzedzi Androida - najpopularniejszy obecnie na świecie mobilny system operacyjny - już za dwa lata . Późne wejście na rynek Windows Phone może mu dać niespodziewaną przewagę na rynku, podobną, jaką miał iPod wobec innych odtwarzaczy MP3 - przyciągnął uwagę kupujących nową jakością na rynku.

Pytanie, czy obędzie się bez tak częstego w przypadku projektów Microsoftu szczękania zębami ze złości przez użytkowników.

Spóźniony o co najmniej trzy lata na rynku mobilnym , Microsoft ostatnio przyspieszył w jedyny znany sobie sposób - wydając gigantyczne pieniądze na przejęcia i "strategiczne partnerstwa". Najpierw wywalczył miejsce w przyszłych smartfonach Nokii dla swojego systemu Windows Phone, następnie zdobył miejsce na terminalach BlackBerry dla pakietu swoich usług na czele z wyszukiwarką Bing, w końcu przejął największego na świecie dostawcę usług VolP - Skype'a .

Po przejęciach i partnerstwach czas na żmudną pracę , szczególnie po to, aby zapowiadana na jesień aktualizacja mobilnego systemu operacyjnego do wersji Windows Phone 7.5 (zwana także "Mango") okazała się sukcesem na miarę oczekiwań. Przede wszystkim Windows Phone ma w końcu dostać szereg lokalizacji, w tym tak oczekiwaną polską . To konieczność by smartfony z Windows Phone sprzedawały się w Polsce w liczbie większej niż kilkaset sztuk tygodniowo (liczby znamy z nieoficjalnych rozmów z producentami smartfonów z WP7). Mango ma w końcu być porządnie przeprowadzoną aktualizacją - procesem, w który zaangażowani mają być nie tylko twórca oprogramowania, ale także producenci telefonów, operatorzy mobilni oraz partnerzy handlowi. Dotychczas wszystkie aktualizacje systemu, nawet te związane jedynie z bezpieczeństwem, były marketingowymi porażkami Microsoftu.

Przede wszystkim jednak Windows Phone ma zyskać szereg nowych funkcji, które zniwelują dystans do iOS czy Androida . Wśród ponad 1500 usprawnień systemu ma być wielozadaniowość, nowa wersja mobilnej wersji Internet Explorera obsługująca akcelerację sprzętową oraz kompletnie przebudowana integracja wyszukiwarki Bing w systemie, która obsługiwać będzie nawigację głosową urządzeniem. To coś, w czym Windows Phone może być pionierem - wiadomo bowiem nie od dzisiaj, że przyszłością mobilnych systemów operacyjnych jest sterowanie głosem . Nowa wersja Windows Phone ma również przynosić szereg nowych integracji z popularnymi serwisami internetowymi na czele z przejętym Skype'em, ale także Twitterem oraz Live Messengerem.

Nokia Windows PhoneNokia Windows Phone 

To tylko kilka najważniejszych usprawnień, które Microsoft planuje w Windows Phone na tę jesień. Jeśli rzeczywiście uda się je wprowadzić, mobilna wersja Windowsa nie będzie odstawać w rozwoju od Androida oraz iOS . Kluczowym aspektem długoterminowego wprowadzenia Windows Phone na smartfony jest jednak odpowiedni marketing i PR, czyli coś, w czym Microsoft kuleje od dawna. Kampanie reklamowe mobilnego Windowsa są niespójne, często absurdalne i ciągle zmieniane. Brakuje wyraźnej akcentacji odpowiednich wartości emocjonalnych towarzyszących marce. Także komunikacja PR jest prowadzona ułomnie - Microsoft praktycznie ciągle przeprasza za niedociągnięcia: czy to za opóźnienia, czy to za luki w bezpieczeństwie, czy wadliwe działanie oprogramowania.

To nie służy rozwojowi bazy lojalnych klientów, którzy w opozycji do świata PC mają duży wybór na rynku: od zamkniętego szczelnie przez Apple'a iPhone'a, po niezwykle ekspansywnego Androida od Google'a. Nie wspominając o BlackBerry, webOS od HP (Palm), które również planują ofensywę na rynku mobilnym.

Więcej o: