3,25 miliarda dolarów to 12,7 miliarda złotych. Oznacza to, że sprzedaż Allegro to jedna z największych transakcji w naszym kraju w ostatnich latach i największa transakcja w historii polskiego internetu. Dla porównania: Onet w 2012 roku został sprzedany za 969 milionów złotych, a Wirtualna Polska potem zmieniła właściciela za 383 mln złotych.
Spekulacje o zmianie właściciela Allegro krążyły po sieci już od miesięcy. Pojawiały się doniesienia, że największym serwisem aukcyjnym w Polsce są zainteresowani między innymi Chińczycy z Alibaba, jak również amerykański eBay.
Potem okazało się, że dotychczasowy właściciel (międzynarodowy koncern mediowy Naspers z siedzibą w RPA) otrzymał atrakcyjne propozycje kupna serwisu głównie ze strony funduszy inwestycyjnych. W szranki stanęły dwie grupy: CVC Capital Partners wraz z General Atlantic, oraz Mid Europa Partners razem z Permirą i firmą Cinven. Dziś się okazało, że wygrała ta druga. W ramach ostatniej serii plotek była mowa o tym, że Allegro zostanie sprzedane za około 2 miliardy dolarów, tak więc cena 3,25 mld dolarów może zostać uznana za spory sukces sprzedających.
Dziś Naspers potwierdził fakt dokonania transakcji w oficjalnym komunikacie.
Oficjalny komunikat Naspers o sprzedaży Allegro źródło: Naspers
Naspers stał się właścicielem Allegro w 2008 roku, przejmując serwis za kwotę 1,5 mld euro od brytyjskiej spółki Tradus. Obecnie południowoafrykański koncern wycofuje się z Europy Wschodniej, chcąc skupić się na inwestycjach w Chinach oraz Brazylii.
Oczywiście w związku ze zmianą właściciela użytkownicy Allegro nie muszą się obawiać o to, że serwis zacznie funkcjonować inaczej niż do tej pory. Z punktu widzenia zwykłego internauty nic nie powinno się zmienić.
Południowoafrykański Naspers pozostanie partnerem biznesowym Allegro, ponieważ transakcje na serwisie nadal będzie można zawierać między innymi za pośrednictwem firmy PayU, która też należy do Naspersa. Natomiast 3,5 miliarda dolarów ze sprzedaży Allegro zostanie przeznaczonych na spłatę długów i sfinansowanie nowych inwestycji firmy.
Według badania Gemius/PBI we wrześniu tego roku Allegro.pl miało 15,39 mln realnych użytkowników i 1,13 miliarda odsłon, a Ceneo.pl - 8,59 mln użytkowników i 70,2 mln odsłon.