Sejm zamówił nowy system informatyczny do obsługi głosowań. Będzie kilka zmian

Asseco ma umowę z Kancelarią Sejmu. Dostarczy oprogramowanie, sprzęt i infrastrukturę techniczną do obsługi głosowań. Wartość projektu to 4,7 mln zł brutto.

W nowym systemie, poza oprogramowaniem, znajdą się specjalne czytniki, pełniące rolę pulpitu zarządzania w trakcie głosowań w sali posiedzeń. Będą mieć kolorowy, dotykowy ekran ciekłokrystaliczny, na którym będzie wyświetlany status głosowania. Zostaną także wyposażone w nowe funkcje - posłowie będą mogli zabierać głos ze swoich stanowisk dzięki wbudowanemu mikrofonowi, będzie także możliwość używania pilota zdalnego sterowania przez osoby niepełnosprawne.

Czytniki będą połączone z centralnym systemem obsługi głosowań, systemem audio oraz systemem tłumaczeń poprzez sieć lokalną (LAN). Bezpieczeństwo głosowań ma zapewnić system autoryzacji, oparty o indywidualne karty posłów do głosowania.

Projekt wdrażać będzie konsorcjum firm z grupy Asseco: Asseco Data Systems (lider), Asseco Poland oraz Asseco Lithuania. Ta ostania ma na koncie podobny projekt dla parlamentu litewskiego.

- Kancelaria Sejmu wybrała najkorzystniejszą ofertę pod każdym względem - powiedział cytowany w komunikacie Andrzej Grzegrzółka, dyrektor biura prasowego Kancelarii. Przypomniał też, że obecnie wykorzystuje się system wprowadzony w 2001 roku. - Parafrazując Kobietę Pracującą z serialu "Czterdziestolatek", tę decyzję podjął za nas XXI wiek. Nowoczesne i innowacyjne rozwiązania technologiczne poprawią profesjonalizm i bezpieczeństwo prac Izby - powiedział Grzegrzółka.

W ubiegłym roku w Sejmie przeprowadzono prawie 2,5 tysiąca głosowań, najwięcej od kilku lat.

Nowy system informatyczny do obsługi głosowań wdrażany będzie w Sejmie w sierpniu, w czasie przerwy w obradach. - Warto podkreślić, że ten projekt będzie od nas wymagał pracy pod presją czasu tak, aby zdążyć przeprowadzić całość wdrożenia w zaledwie miesiąc - mówi Andrzej Dopierała, prezes Asseco Data Systems. W czasie miesiąca trzeba będzie najpierw zdemontować obecne urządzenia, zainstalować nowe, przetestować system oraz w razie potrzeby wprowadzić zmiany.