Tak będą wyglądały zakupy w sklepach w 2030 roku

Młodsi klienci stawiają na zakupy w sieci oraz oferty elektroniczne. Sprzedaż przenosi się więc coraz bardziej do internetu, jednak - co ciekawe - w 2030 roku ciągle 50 proc. zakupów odbywać się będzie w sklepach stacjonarnych. Takie są główne wnioski z badania Comarch i Kantar TNS przeprowadzonego w Polsce, Holandii, Niemczech, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i we Włoszech.

Klienci wszystkich grup wiekowych we wszystkich analizowanych krajach za kluczową uważają digitalizację w sklepach.

Oczekujemy wprowadzenia usług cyfrowych oraz płatności mobilnych w sklepach. Aż 86 proc. ankietowanych jest zdania, że większość sklepów zapewni konsumentom usługi cyfrowe, a tradycyjne kasy zastąpią urządzenia mobilne. 77 proc. uważa, że w 2030 roku sklepów stacjonarnych będzie zdecydowanie mniej niż dzisiaj.

We wszystkich badanych krajach istnieje duże zainteresowanie spersonalizowanymi ofertami. Aż 43 proc. ankietowanych interesuje się ofertami dostosowanymi do ich indywidualnych preferencji i historii zakupów. Cenią je nawet, jeśli wcześniej muszą udostępnić swoje dane. Najwięcej, 56 proc. konsumentów, oczekuje spersonalizowanych ofert we Włoszech. W Polsce takich klientów jest 44 proc.

W Polsce zaś najwięcej konsumentów chciałaby korzystać z nawigacji w sklepie, która pomoże im znaleźć produkt. Takie rozwiązanie, w 2030 r. widziałoby 55 proc. z nas.

Chciejstwo to jedno, rzeczywistość drugie. Z badania Comarch i Kantar TNS wynika także, że zmiany w handlu wcale nie będą postępowały tak szybko, jak się nam często wydaje.  W2030 roku ciągle 50 proc. zakupów ciągle bowiem odbywać się będzie w sklepach stacjonarnych.

W internecie elektronika

Dziś w internecie najchętniej kupujemy sprzęt elektroniczny. W sieci 33 proc. ankietowanych nabywa pralki, lodówki, odkurzacze itd., sprzęt TV i Hi-Fi - 31 proc. Obuwie kupuje w internecie 33 proc. badanych, dodatki i inne designerskie produkty - 21 proc. W sieci najrzadziej decydujemy się kupić kosmetyki (21 proc. badanych), narzędzia do majsterkowania i prac ogrodniczych (19 proc.), a także biżuterię (17 proc.). 

***

Zobacz też: Red Lipstick Monster: W Polsce da się bardzo dużo, jestem dumna z tego, co mamy [NEXT TIME]: