Coraz większy problem Facebooka. Portal postanowił walczyć nawet w gazetach

Portal społecznościowy prowadzi w brytyjskich mediach kampanię wymierzoną w fałszywe wiadomości (fake news). Facebook jest pod coraz większą presją, by walczyć z tym zjawiskiem.

Opublikowane w gazetach, w tym The Times, The Guardian i Daily Telegraph reklamy, zawierają listę 10 rzeczy, na które warto zwrócić uwagę, by zdiagnozować, czy historia jest prawdziwa.

Internauci powinni sceptycznie podchodzić do nagłówków, sprawdzać dokładnie datę opublikowania artykułu, adres strony internetowej i źródło informacji, a także upewnić się, że czy tekst nie ma charakteru satyrycznego lub nie jest żartem. Warto ponadto zwrócić uwagę na nietypowe formaty stron internetowych, publikowane zdjęcia, przeanalizować dowody użyte na poparcie tez zawartych w artykułach oraz skonfrontować je z innymi publikacjami.

Wpływ na wybory polityczne

BBC przypomina, że na amerykański koncern wywierana jest coraz większą presja, by walczył z fałszywymi wiadomościami. Jak wykazało dziennikarskie śledztwo, Facebook odegrał ważną rolę zarówno podczas wyborów prezydenckich w USA, jak i w przypadku ubiegłorocznego brytyjskiego referendum.

Facebook zapewnia, że usunął już dziesiątki tysięcy fałszywych kont, a systemy monitorują wielokrotnie powtarzające się informacje w celu wykrycia fake news.

W kwietniu brytyjski konserwatywny parlamentarzysta Damian Collins zaapelował do Facebooka o działania zwalczające fałszywe informacje przed przyspieszonymi wyborami parlamentarnymi 8 czerwca.

- Groźne jest to, że dla wielu osób głównym źródłem informacji jest Facebook. Jeśli przede wszystkim trafiają tam fake news, mogą oni głosować na podstawie kłamstw – uważa Damian Collins.

W opublikowanym w kwietniu raporcie Facebook przyznał, że dostrzega problem szerzącej się na portalu propagandy politycznej. Dodał, że reakcji wymagało np. kilka przypadków podczas amerykańskich wyborów prezydenckich w 2016 r.

+++

Zobacz też: Piotrowska-Oliwa: Leżąc na łopatkach wykorzystaj tę chwilę i przygotuj strategię, która pozwoli ci wygrać następny mecz

Więcej o: