Centra handlowe zatłoczone, zakupy świąteczne robimy w internecie

Aż 40 proc. Polaków po świąteczne upominki nie wybierze się do sklepów stacjonarnych, skorzysta wyłącznie z propozycji internetowych. Polacy na prezenty w internecie przeznaczą średnio 190 zł.

W tym roku na prezenty wydamy łącznie 451 zł, czyli blisko połowę świątecznego budżetu. Coraz częściej skłaniamy się do sklepów internetowych, deklarujemy wydanie tam 42 proc. budżetu przeznaczonego na świąteczne prezenty - wynika z raportu Deloitte "Zakupy świąteczne 2017".

Aż 38 proc. Polaków w sklepach stacjonarnych nie wyda na upominki ani złotówki.

- Polska znajduje się w czołówce krajów, w których konsumenci będą kupować prezenty w internecie. Wyższy odsetek uzyskały Holandia, Niemcy i Wielka Brytania. W tym ostatnim kraju klienci wydadzą ponad 50 proc. budżetu na prezenty w kanałach on-line  - mówi Wojciech Górniak, dyrektor w dziale konsultingu Deloitte.

On-line pomysłów na prezenty szuka ponad połowa z nas, w Europie wyższy wynik osiągnęli jedynie Grecy i Włosi. W sklepach tradycyjnych inspiracji szuka 40 proc. polskich klientów.

W internecie kupujemy przede wszystkim sprzęt elektroniczny, gry komputerowe oraz filmy, w sklepach tradycyjnych - artykuły spożywcze, w tym słodycze oraz kosmetyki i perfumy.

Decydując się na poszukiwania upominków świątecznych w internecie korzystamy głównie z wyszukiwarek, które uzyskały 60 proc. wskazań, stronami konkretnych produktów (51 proc.) czy witryny z kuponami i zniżkami (47 proc.). Aż 66 proc. Polaków korzysta z mediów społecznościowych nie tylko do kontaktów ze znajomymi, ale i poszukiwania prezentów dla bliskich.

Niemal 60 proc. z tych, którzy zrobią zakupy w sklepach stacjonarnych, zapłaci gotówką. W sklepach internetowych dominują płatności za pomocą portfeli elektronicznych (28 proc.), karty debetowej (27 proc.) oraz kredytowej (24 proc.).

+++

Zbigniew Grycan: Dobrze mi się wiodło, bo przede wszystkim dbałem o jakość swoich produktów [NEXT TIME]