UOKiK nie miał wątpliwości. "Potępiam to działanie". Operator telekomunikacyjny z potężną karą

Robert Kędzierski
Prezes UOKiK poinformował dziś o nałożeniu solidnej kary finansowej na operatora, który kilka lat temu w bardzo agresywny sposób namawiał na swoje usługi. Działał agresywnie, wybierał osoby starsze. Urząd komentuje to w ostrych słowach.

"To celowe działania, które potępiam" - stwierdził Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji komentując karę, jaką nałożył na spółkę Twoją Telekomunikacja. 1,5 mln zł ma być rekompensatą za agresywne poczynania rynkowe. 

Urząd wyjaśnia, że na działania telekomu wpłynęło do niego ponad 600 skarg. Zdecydowana większość pochodziła od rodzin, osób starszych. Ofiary były, według Urzędu, namawiane do podjęcie współpracy poprzez zastosowanie szereg "sztuczek".

Podszywanie się pod dotychczasowego operatora. Konsultanci podczas rozmów telefonicznych mieli wywierać wrażenie, że reprezentują dotychczasowego operatora. Głównie starsi ludzie byli przekonywani, że podpisują umowę, dzięki której rachunki będą niższe. Nie otrzymywali nawet kopii dokumentów. 

Ja nic nie wiedziałam o tym, że zawieram umowę z jakąś inną firmą. Dopiero kiedy otrzymałam aparat telefoniczny zorientowałam się, że zostałam oszukana. Co najgorsze, ja nie mam teraz podłączonego telefonu, odłączono mi sygnał. Mieszkam sama, mam 85 lat, utrzymuję się z niskiej emerytury, nie stać mnie na wykupienie wszystkich zalecanych leków, potrzebuję być w stałym kontakcie z lekarzami.

- twierdziła jedna z poszkodowanych cytowana przez Urząd. 

Zatajanie informacji. Konsultanci nie informowali konsumentów o kluczowej kwestii dotyczącej obniżonej opłaty za abonament. Miała ona bowiem obowiązywać jedynie przez dwa miesiące. 

Faktury otrzymuję co miesiąc i to z kwotą 2,5 krotnie wyższą za abonament – niż było obiecane ze strony spółki TT.

- czytamy w jednej ze skarg. 

Utrudnianie odstąpienia od umowy. Kiedy już konsumenci orientowali się, że padli ofiarą nieuczciwości, utrudniano im odstąpienie od umowy.

Bezprawne zwiększanie zakresu umów. W umowach, które podpisywali klienci Twojej Telekomunikacji znajdowały się pola, dzięki którym można było rozszerzyć zakres usług. Wymagało to dodatkowej opłaty. Klienci twierdzą, że nie zlecali uruchamiania dodatkowych usług, możliwe więc, że odpowiednie pola zaznaczali sami pracownicy. 

W wyniku licznych skarg, Urząd nałożył 1,5 mln zł kary na Twoją Telekomunikację. Na jej wysokość miało wpływ to, że pomimo napomnień, spółka nie zmieniła swoich działań. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do sądu.

Pracownicy TT informują konsumentów, że realizują „ogólnopolską kampanię cyfryzacji”, w związku z tym niezbędna jest wymiana telefonu z analogowego na cyfrowy. Podpis na dokumentach potwierdzających otrzymanie telefonu oznacza zmianę operatora. Pomimo licznych reklamacji od konsumentów spółka nie zmieniła praktyki. Nie znalazłem żadnych okoliczności łagodzących

– stwierdza Marek Niechciał.

Ewa Błaszczyk: Nie zakładajmy na wstępie, czy będzie sukces czy klapa, tylko zróbmy robotę [NEXT TIME]