Ten trend świetnie pokazuje poniższy wykres. Choć liczba transakcji kartami w internecie rośnie, i według najnowszych danych Narodowego Banku Polskiego w ostatnim kwartale 2018 r. wyniosła już ok. 24 mln, to jeszcze szybciej popularność zdobywa BLIK. W czwartym kwartale 2018 r. odnotowano ok. 25,3 mln transakcji internetowych przy zastosowaniu tej formy płatności. Tym samym pierwszy raz w historii BLIK był w sieci popularniejszy od kart.
. .
BLIK staje się pierwszym wyborem przy zakupach w internecie. Współpraca z naszymi partnerami w e-commerce pokazuje, że po wdrożeniu BLIKA spada liczba porzuconych na etapie płatności koszyków. Szczególnie dobrze widać to przy rozwiązaniu "One click BLIK" - czyli sposobie płatności, w której użytkownik nie musi przepisywać kodu, a jedynie potwierdzić transakcję w aplikacji mobilnej banku. Coraz więcej sklepów internetowych decyduje się na wdrożenie takiego rozwiązania
- komentuje dla next.gazeta.pl Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.
BLIKOWI do pobicia popularności kart w przypadku zakupów w sklepach stacjonarnych czy wypłat z bankomatów natomiast nadal brakuje bardzo wiele. Przykładowo, w ostatnich kwartale 2018 r. transakcji BLIKIEM w terminalach płatniczych było ok. 2 mln, a kartami płatniczymi... 1,17 mld. Wypłat BLIKIEM z bankomatów było ok. 4,4 mln, a kartami 158,6 mln.
Inna sprawa, że szczególnie płatność BLIKIEM w sklepowej kasie - konieczność podania 6-cyfrowego kodu, potem potwierdzenie operacji w aplikacji - jest mniej wygodna niż zbliżenie karty płatniczej do czytnika. Dopóki ta bariera nie zostanie pokonana, BLIK nadal nie będzie konkurował z kartami w tym segmencie. Tyle, że ona wkrótce już zostanie pokonana, bo w drugiej połowie 2019 r. - dzięki współpracy PSP z Mastercard - użytkownicy BLIKA będą mogli płacić zbliżeniowo.
A co w internecie? Wygląda na to, że BLIK kuje żelazo póki gorące, i wprowadza kolejne nowości.
Niedawno wprowadziliśmy płatności powtarzalne - czyli możliwość opłacania BLIKIEM subskrypcji za usługi cyfrowe. Wystarczy za pierwszym razem zapłacić za taką usługę BLIKIEM i uruchomić cykliczną płatność - na przykład za miesięczną subskrypcję za dostęp do treści portalu internetowego. Kolejne płatności będę realizowane automatycznie, dopóki użytkownik ich nie wstrzyma. Taka metoda nie wymaga podawania żadnych danych - numeru rachunku bankowego czy też karty
- mówi prezes Mazurkiewicz.