Megalotnisko Daxing ma zostać oddane do użytku około 20 września - mniej więcej o 10 dni wcześniej niż zakładały pierwotne plany - donosi CNN.
Port będzie drugim międzynarodowym lotniskiem obsługującym Pekin. Dotychczasowe osiągnęło maksymalną przepustowość, przez co zwiększenie liczby obsługiwanych lotów stało się niemożliwe. W 2018 roku przez pekińskie lotnisko przewinęło się 100 mln podróżnych.
>>> Polskie megalotnisko powstanie, a port Chopina zniknie? Pełnomocnik rządu wyjaśnia
Według przewidywań ekspertów wzrost podróży lotniczych w Państwie Środka jest na tyle duży, że w roku 2022 Chiny odbiorą Stanom Zjednoczonym tytuł największego lotniczego rynku świata.
Daxing ma spełnić rosnące wymagania branży - korzysta z czterech pasów startowych, a terminale pasażerskie mają powierzchnię 97 boisk. W obsługę podróżnych zaangażowane mają być roboty, które będą informować o aktualnym rozkładzie lotów.
Prace na Daxing rozpoczęły się w roku 2014. Przy budowie pracowało łącznie 40 tys. robotników. Inwestycja pochłonęła 11,5 mld dol. - to równowartość ok. 45 mld zł.
Nowe lotnisko do 2025 roku ma obsługiwać aż 72 miliony pasażerów rocznie. Po rozbudowie do siedmiu pasów startowych liczba pasażerów ma osiągnąć 100 milionów, a liczba połączeń lotniczych sięgnie 620 tys. rocznie.
Polskie Linie Lotnicze LOT zapowiedziały w lipcu, że zwiększą częstotliwość połączeń do Pekinu. Od końca października odbywać się będzie do siedmiu rejsów tygodniowo. Na lotnisko Pekin-Daxing (PKX) Polacy będą mogli latać cztery razy w tygodniu. Dotychczasowe trzy połączenia na Beijing Capital Airport (PEK) zostaną utrzymane.
LOT uruchomił bezpośrednie rejsy z Warszawy do Pekinu w 2012 roku. Rozwój tego połączenia jest możliwy dzięki przyznaniu przewoźnikowi tzw. slotów czyli godzin startów i lądowań na nowym lotnisku Pekin-Daxing, które zostanie otwarte 1 października.
Czytaj też: Jakie rekompensaty dla wysiedlonych przez budowę CPK? Minister: Nie powiem, to byłoby nieodpowiedzialne
Według LOT-u, rynek lotniczy pomiędzy Polską a Chinami dynamicznie się rozwija: w 2018 r. między Warszawą a Pekinem podróżowało w sumie ponad 70 tys. pasażerów. W ostatnich latach znacząco wzrosła też liczba turystów z Chin odwiedzających Polskę, z 16 tys. osób podróżujących w 2007 r. do blisko 140 tys. podróżnych w ubiegłym roku. W 2018 r. średni poziom wypełnienia samolotów LOT-u na rejsach Warszawa-Pekin (PEK) wyniósł 90 proc. w sezonie letnim i 75% w sezonie zimowym.
W Polsce również powstać ma megalotnisko - Centralny Port Komunikacyjny. CPK, według planów, ma być gotowe do 2027 roku. Budowa ruszy w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów.
W ramach pierwszego etapu CPK ma obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, docelowo nawet 100 milionów. Budowa CPK oraz niezbędne dojazdy do lotniska mają kosztować około 34 miliardów złotych. W lipcu z pieniędzy skarbu państwa przeznaczonych zostało 300 milionów złotych, które mają zostać przeznaczone na prace przygotowawcze, w tym projekty nowego lotniska.