Amazon, którego właścicielem jest miliarder Jeff Bezos, poinformował, że przekaże milion dolarów australijskich, by pomóc Australii w zażegnaniu kryzysu wywołanego przez szalejące tam od miesięcy pożary. Szacuje się, że zginęło w nich 28 osób i ok. miliarda zwierząt. W sumie ogień objął swoim zasięgiem blisko 10 mln ha terenu, a wartość wyrządzonych szkód szacuje się na ok. 5 mld australijskich dolarów.
Milion australijskich dolarów to równowartość 690 tys. dolarów amerykańskich. Tymczasem majątek Jeffa Bezosa to obecnie ponad 110 mld dolarów. To spowodowało krytyczne uwagi po adresem miliardera, którego - zdaniem niektórych komentujących - stać na większą pomoc. Tym bardziej, gdy gest spółki i jej właściciela zestawi się z pomocą finansową, której zdecydowali się również udzielić znani, ale zdecydowanie mniej majętni przedstawiciele biznesu, aktorzy czy celebryci.
Jak donosi Huffington Post, Leonardo DiCaprio, którego majątek wycenia się na 260 mln dolarów przekazał na pomoc Australijczykom 3 mln dolarów. Aktor Chris Hemsworth (znany m.in. z roli Thora w uniwersum Marvela - przyp. red.) ofiarował milion dolarów, podobnie jak Elton John. Z kolei Kylie Minogue, Nick Cave, Pink, czy Nicole Kidman przekazali na ten sam cel po 500 tys. dolarów, czyli niewiele mniej niż Jeff Bezos. Zgodnie z wyliczeniami Briana Merchanta, amerykańskiego dziennikarza technologicznego, darowizna Bezosa znaczy tyle, co 29 centów dla osoby posiadającej 50 tys. dolarów.
Majątek właściciela Amazona rośnie obecnie, jak wyliczył amerykański Business Insider, w zawrotnym tempie 149 tys. dolarów na minutę. Oznacza to, że darowizna 1 mln australijskich dolarów kosztowała Bezosa mniej niż 5 minut pracy.
Australia boryka się z wielkimi pożarami od września. W próbach zapanowania nad szalejącym żywiołem biorą udział strażacy i ochotnicy z całego kraju. Aby im pomóc, australijska aktorka Celeste Barber zainicjowała 3 stycznia zbiórkę pieniędzy. "Pomóżcie jakkolwiek możecie. To przerażające" - napisała w mediach społecznościowych. Odzew był zaskakująco duży. Tylko w ciągu trzech pierwszych dni trwania akcji udało się zebrać ok. 25,5 mln dol. (97 mln zł). Łączna liczba darczyńców przekroczyła 900 tys. osób z różnych stron świata.