Około 70 km drogi krajowej nr 18, która prowadzi od Golnic w na Dolnym Śląsku do granicy z Niemcami w Olszynie w Lubuskiem, od lat złośliwie nazywany jest "najdłuższymi schodami Europy". To określenie odnosi się do stanu technicznego trasy, którą wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku - był to fragment autostrady łączącej Berlin z Wrocławiem. Składa się ona z charakterystycznych, betonowych płyt, a ma się stać prawdziwą autostradą - A18. Właśnie się to przybliżyło, choć na całą A18 kierowcy jeszcze trochę poczekają.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że skierowała do publikacji dokumentację przetargową na przebudowę odcinka drogi krajowej nr 18. Chodzi o 21 km czwartego, ostatniego odcinka DK18 od granicy województwa lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice, który ma zostać przebudowany tak, by zyskać parametry autostrady. To oznacza, że zainteresowani wykonawcy mogą zacząć przygotowywać swoje oferty.
Ogłoszenie zawiera parametry zadania. Jak wyjaśnia GDDKiA, chodzi o przebudowę południowej jezdni DK18 i jej otoczenia, w tym rozbiórkę istniejącej betonowej jezdni południowej o szerokości 9,5 metra i zbudowanie nowej o szerokości 11 metrów. Wykonawca będzie miał też przebudować węzły Luboszów i Golnice. GDDKiA podaje też, że "przewiduje" także "wyposażenie autostrady A18 we wszystkie niezbędne elementy ochrony środowiska, w tym w górne przejścia dla zwierząt".
Wspomniany odcinek ma zostać ukończony w 2023 roku - w każdym razie o takich planach pisze GDDKiA. Być może do tego czasu kierowcy dostaną całą nową autostradę A18. Jej przebudowa podzielona jest na cztery odcinki:
- od granicy państwa do dwóch kilometrów za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia (km 11,86 drogi) - tam zakończenie robót Generalna Dyrekcja planuje na II połowę 2023 roku,
- od km 11,86 do km 33,76 - ten odcinek ma zostać skończony w II połowie 2022 roku,
- od km 33,76 do granicy województwa,
- od granicy województwa do węzła Golnice.
W dwóch ostatnich przypadkach trwa dopiero procedura przetargowa.
Budowa autostrady A18. źródło: GDDKiA