Przekop Mierzei Wiślanej. Gróbarczyk: Moment, który rozpoczyna kierunek zakończenia tej realizacji
Marek Gróbarczyk powiedział, że wmurowanie kamienia węgielnego jest nie tylko aktem budowlanym, lecz także symbolicznym. Podkreślił, że inwestycja wkracza w końcową fazę, a kolejnym etapem będą prace wykończeniowe na terenie przekopu przez Mierzeję Wiślaną.
Kamień węgielny pod budowę mostu na przekopie Mierzei Wiślanej
- Przed nami bardzo ważny moment, to ostateczne zalanie drugiego przyczółka drogowego, czyli zamknięcie pewnego etapu w zakresie realizacji budowy, przejście do kolejnego, ale i zamknięcie pewnego etapu mentalnego, dyskusji - co z mierzeją, jak to będzie wyglądało, czy będzie kanał żeglugowy - powiedział Gróbarczyk. - Myślę, że ta dzisiejsza uroczystość - zalanie kamienia węgielnego, podpisanie aktu erekcyjnego - to ten bardzo ważny moment, który rozpoczyna już kierunek zakończenia tej realizacji. On oczywiście nie nastąpi tak szybko, jak byśmy chcieli, ale w związku z tym, że te prace idą bardzo dobrze, jesteśmy zgodnie z terminem i harmonogramem, to napawa nas ogromnym optymizmem - podkreślił.
Gróbarczyk dodał, że bardzo się cieszy z takiego stopnia zaawansowania budowy i zaprosił wszystkich, którzy nie są przekonani do przekopu przez Mierzeję Wiślaną do odwiedzania miejsca inwestycji. Dziękował też wszystkim zaangażowanym w projekt. - Pieniądze są budżetowe, wypracowane przez Polaków, myślę, że bardzo dobrze zainwestowane. To chyba jest taki odpór temu wszystkiemu, że nie mamy pieniędzy i nie stać nas na inwestycje - mówił minister.
Wojewoda pomorski Dariusz Drelich zaznaczył, że jest to inwestycja bardzo ważna dla całej Polski. Przypomniał porównanie dokonane przez kapitana Zbigniewa Sulatyckiego, który powiedział, że patrząc na przekop Mierzei Wiślanej, można zobaczyć jak wyglądała budowa Gdyni. - Oczywiście tam było to na większą skalę, ale dziś tutaj dotykamy też historii - dodał wojewoda pomorski Dariusz Drelich.
Sobotnie wmurowanie kamienia węgielnego jest już kolejną uroczystością na terenie przekopu. Dwa lata temu prace zainaugurował Jarosław Kaczyński. Prezes PiS wbił ostatni słupek geodezyjny, wytyczający trasę wodną przez Mierzeję Wiślaną.
Przekop Mierzei Wiślanej
Nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu statków o długości do 100 metrów i 20 metrów szerokości. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą przekopu konsorcjum firm NDI i Besix. Zgodnie z planem przekop przez Mierzeję Wiślaną ma być gotowy w połowie 2022 roku. Koszt całej inwestycji to około półtora miliarda złotych.
-
Niemcy przedłużą lockdown do końca marca. Będą jednak wyjątki
-
Orlen przejął Polska Press. 20 dzienników lokalnych w rękach państwowej spółki, prezeska odchodzi
-
Likwidacja OFE. Rząd przyjął projekt ustawy
-
Sanatoria i uzdrowiska otwarte od 11 marca. NFZ podał warunki pobytu
-
Reforma OFE. Były minister finansów mówi o "półprawdach', które serwuje rząd [WYKRES DNIA]
- Wniosek o postojowe - kto może z niego skorzystać, w jakiej wysokości i jakie warunki należy spełnić?
- Zadłużenie Skarbu Państwa dalej w górę. W skali roku wzrosło o 8 tys. zł na jednego mieszkańca
- Rocket Lab wybuduje wielką rakietę wielokrotnego użytku. W kosmos wyniesie nie tylko satelity
- Spadek emisji CO2 dzięki pandemii był chwilowy. Już w grudniu przekroczono poziom z 2019 roku
- Rząd wydał kolejne 2 mln zł na aplikację ProteGO Safe. Powiadomienia włączyło niespełna 4 tys. osób