App Store ma już 10 lat. 10 lipca 2008 roku Steve Jobs po raz pierwszy pokazał światu sklep z aplikacjami, który na nowo zdefiniował rynek urządzeń mobilnych. App Store startował z "zaledwie" 500 dostępnymi aplikacjami. Dziś jest ich już ponad 200 mln, a deweloperzy zarobili na nich ponad 100 mld dolarów, czyli prawie 400 mld złotych.
Z okazji okrągłej rocznicy App Store firma analityczna Sensor Tower przygotowała dość interesujący ranking najpopularniejszych aplikacji na platformie. Jego twórcy nie skupili się jednak na liczbie pobrań, czy też wygenerowanych dochodach, ale na tym, przez ile dni dana aplikacja utrzymywała się na szczycie listy bestsellerów App Store.
App Store - najpopularniejsze darmowe aplikacje fot. Sensor Tower
Zaczynamy od aplikacji darmowych. Najpopularniejszą aplikacją w tej kategorii okazał się WhatsApp, który przez 1 783 dni utrzymywał się na pierwszym miejscu w rankingu App Store. Za jego plecami znalazły się również dwa inne komunikatory należące do Facebooka, czyli Messenger, jak i sam Facebook. Jedyną aplikacją w rankingu, która nie pełni funkcji komunikatora jest w zasadzie tylko YouTube. Na miejscu 10 znalazła się natomiast aplikacja imo, która nie jest szerzej znana w Polsce.
App Store - najpopularniejsze płatne aplikacj fot. Sensor Tower
Jak można było się spodziewać, ranking płatnych aplikacji został zdominowany przez gry. Na pierwszym miejscu znalazł się Minecraft, który okupował ranking bestsellerów App Store przez 1 645 dni. Drugie miejsce przypadło aplikacji Facetune, która pozwala na retusz zdjęć, a podium zamknęła inna fotograficzna appka - Afterlight.
Dla niektórych zaskoczeniem może być fakt, że na liście znajduje się niezbyt znana w Polsce aplikacja Threema. To "bezpieczny" komunikator internetowy, który działa na podobnej zasadzie, co Telegram i szyfruje nasze rozmowy metodą end-to-end.
App Store - najlepiej zarabiające aplikacje
App Store - najlepiej zarabiające aplikacje fot. Sensor Tower
Na koniec warto spojrzeć również na zestawienie aplikacji, które najdłużej znajdowały się na czele listy najlepiej zarabiających aplikacji w App Store. Te dane są o tyle interesujące, że wraz z premierą iOS 11 Apple - ze znanych tylko sobie powodów - całkowicie zrezygnowało z publicznego udostępniania takiego rankingu.
Tu również obyło się bez zaskoczeń. Na liście dominują gry free-to-play, czyli takie, w które teoretycznie możemy grać za darmo, ale w toku rozgrywki bardzo szybko okazuje się, że bez dodatkowych nakładów finansowych trudno jest osiągnąć zamierzony cel.
Gra Clash of Clans okupowała ranking bestsellerów łącznie przez 1 900 dni, Zynga Poker przez 1 825 dni, a Candy Crush przez 1 789 dni. Jedynymi "rodzynkami" są tutaj aplikacje LINE i Spotify. Tej drugiej raczej nikomu przedstawiać nie trzeba. Z kolei LINE to oczywiście kolejny komunikator internetowy z funkcją płatnych rozmów VOIP.