Bycie firmą ekologiczną, dbającą o środowisko i otoczenie, jest drogie? To nieprawda! Może twoje codzienne wybory nie odbiją się tak szerokim echem na rynku jak spektakularne kampanie największych firm, ale na pewno mogą dać ci potężną dawkę dumy i satysfakcji oraz wymierne korzyści finansowe. Być może nawet część z naszych pomysłów stosujesz na co dzień, bo jest to dla ciebie po prostu naturalne i nie czujesz, że robisz coś „zielonego".
Energia staje się coraz droższa i tym bardziej warto zastanowić się, jak zredukować te koszty, także z pożytkiem dla środowiska. Wśród przykładów takich działań wymienić można np. montaż paneli słonecznych czy czujników ruchu automatycznie włączających i wyłączających światło w pomieszczeniach. Przyda się także wymiana żarówek na ledowe czy zakup sprzętów o najwyższej klasie energooszczędności.
Oczywiście na innych mediach też warto oszczędzać – np. na zużyciu wody (np. perlatory w kranach) czy ogrzewaniu (np. szczelne drzwi, okna).
Mamy XXI wiek i niemal wszystko nie tylko można załatwić przez internet, ale i przechowywać w formie cyfrowej. Mądra cyfryzacja przyniesie mnóstwo korzyści biznesowi i środowisku. Ale właśnie – mądra. Warto zadbać m.in. o redukcję objętości plików, przejrzysty system archiwizacji czy optymalną politykę przesyłania plików. A jeśli już musimy korzystać z papieru – warto wybierać ten z recyklingu.
ekologia fot. mat. partnera
3. Woda nie musi być z butelek
Warto oczywiście zadbać także o odpowiednią wodę pitną dla siebie, pracowników i klientów. Woda kranowa w bardzo wielu miejscach jest zdatna do picia. A nawet, jeśli gdzieś nie jest ona smaczna, to kompromisowym rozwiązaniem wobec butelek plastikowych jest instalacja dystrybutora z wodą.
Co kluczowe, koniecznie należy zrezygnować z plastikowych kubeczków (czy innych naczyń i sztućców). Wielorazowe naczynia dla pracowników i klientów sprawdzą się znacznie lepiej!
Zarówno dla budżetu firmy, jak i dla środowiska, korzystne jest w miarę możliwości nieszarżowanie z kolejnymi zakupami. Oczywiście, czasem firma musi zainwestować i wymienić np. wyeksploatowany sprzęt na nowy, lepszy, wydajniejszy itd. Przestarzały system klimatyzacji również może zrobić – nie tylko twoim pracownikom, ale i środowisku – wiele złego. Dlatego nowoczesności w tym zakresie nigdy za mało. Ale ważne inwestycje należy odróżnić od zbytku.
W "korzystaniu z tego, co masz" chodzi także o ponowne wykorzystywanie zasobów, odpadków, produktów ubocznych itd. Wiele zależy od specyfiki biznesu, ale może np. czasem możesz wykorzystać otrzymywane od kontrahentów kartony, zamiast kupować całkiem nowe? Korzystanie z tego, co mamy, to oczywiście także wspomniane już przestawienie się na energię słoneczną.
Inny przykład? Czasem np. produktem ubocznym działania jakiejś maszyny jest sprężone powietrze, które potem można wykorzystać do ogrzewania budynku czy pomieszczenia. Jeszcze kolejny pomysł? Zamiast wyrzucić odpady plastikowe na śmietnik, można np. skorzystać ze współpracy z lokalnym biznesem produkującym drobne rzeczy z tego tworzywa (np. doniczki albo wieszaki).
Ekologia fot. mat. promocyjne
Potrzebujesz części, surowców czy usług dla swojej firmy? Pamiętaj, że im bliżej znajdziesz partnera biznesowego, tym mniej kosztować będzie cię transport półproduktów, a także tym mniejszy ślad ekologiczny po sobie zostawisz. A do tego będziesz mógł chełpić się mianem biznesowego patrioty lokalnego.
Dokładnie sprawdź, czy aby w ostatecznym rozrachunku bardziej nie opłaci ci się współpraca z firmą z sąsiedniego powiatu (albo i nawet z drugiego końca kraju) niż np. z Chin. Tym bardziej mając na względzie ostatnie poważne, globalne problemy z terminowością i cenami frachtu.
ekologia fot. mat. partnera
Coraz więcej firm stawia na pojazdy elektryczne czy hybrydowe, albo wręcz np. na skutery. Nie robią tego z kaprysu – to im się po prostu opłaca. Nie chodzi tylko o redukcję kosztów utrzymania i eksploatacji pojazdów, ale także ograniczenie kosztów związanych z opłatami środowiskowymi. Przykładowe branże, które idą w tę stronę, to kurierska czy dostawcza. Parkingi rowerowe dla pracowników – to też świetny pomysł, który może ich zachęcić do przyjazdu do pracy na dwóch, a nie czterech kółkach.
ekologia fot. mat. partnera
Niektóre proekologiczne działania są bardzo proste. Korzystanie z wielorazowych kubków zamiast jednorazowych naczyń to żaden problem. Ale część rozwiązań to jednak poważne inwestycje – w dłuższej perspektywie będą korzystne, jednak na początek trzeba wyłożyć na nie nieco pieniędzy.
W takich sytuacjach banki przychodzą ze swoją atrakcyjną ofertą finansowania. W Banku BNP Paribas mikro- i mali przedsiębiorcy mogą liczyć na promocyjne warunki kredytu na „zielone zmiany". Bank zachęca ich do skorzystania z oferty specjalnej kredytu gotówkowego Biznes Lider i linii bieżącej w rachunku m.in. z nawet zerową prowizją oraz niższą marżą dla kredytów z ubezpieczeniem (na życie, na wypadek poważnych zachorowań i pobytu w szpitalu). Promocja trwa do 31 grudnia 2021 r. W przypadkach obu kredytów przedsiębiorca może otrzymać nawet 250 tys. zł, choć oczywiście wszystko zależy od zdolności kredytowej.
Oferta skierowana jest do przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność gospodarczą od minimum dwóch lat (lub roku w przypadku tzw. profesjonalistów, czyli przedstawicieli wolnych zawodów - m.in. prawników, architektów, farmaceutów, lekarzy, notariuszy czy tłumaczy). Propozycja dostępna jest zarówno dla firm rozliczających się na zasadach uproszczonej, jak i pełnej księgowości. Mogą z niej skorzystać zarówno spółki cywilne, osobowe i kapitałowe, jak i jednoosobowe działalności gospodarcze, w tym te prowadzone przez przedstawicieli wolnych zawodów.