UOKiK sprawdzi rzetelność reklam sieci Plus i Play dotyczących sieci 5G. Klienci składali skargi

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przyjrzy się rzetelności reklam technologii 5G w sieciach komórkowych. Do urzędu wpłynęły skargi klientów, którzy nie mogą korzystać z sieci piątej generacji, mimo zapewnień ze strony przedsiębiorców, że jest to możliwe.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające wobec Polkomtela, operatora sieci Plus i P4, operatora sieci Play. Mają one wykazać, czy potwierdzą się sytuacje opisane urzędowi przez konsumentów.

Zobacz wideo DVB-T2 coraz bliżej. Co oznacza dla nas nowy standard telewizji i kogo czeka wymiana telewizora? [TOPtech]

5G w telekomach. Reklamy mogły wprowadzać klientów w błąd

Rzetelna informacja o zasadach działania technologii, na przykład o tym, czy telefon konsumenta obsługuje częstotliwości sieci 5G danego operatora oraz o cenie właściwej dla usługi o określonych właściwościach ma dla konsumenta kluczowe znaczenie przy podjęciu decyzji o skorzystaniu z oferty. Istotne z perspektywy konsumenta warunki oferty muszą być przedstawione wprost - bez gwiazdek i nieczytelnej czcionki lub licznych odniesień. W przeciwnym razie mogą wprowadzać w błąd

- mówił Tomasz Chróstny.

UOKiK wszczyna postępowanie. Chodzi o reklamy 5G

Prezes urzędu dodał, że poza korzyściami płynącymi z technologii 5G, przedsiębiorcy powinni podawać również konieczne do spełnienia warunki, aby można było z niej skorzystać.

Klienci sieci Plus skarżyli się na nieprawidłowe działanie 5G, choć posiadali urządzenia umożliwiające jej obsługę. Z kolei abonenci Play na podstawie informacji zawartych w reklamach byli przekonani, że prezentowana w nich cena wraz z urządzeniem obejmuje internet w prędkości 5G. Małym drukiem znalazła się informacja, że ani przedstawiana taryfa, ani urządzenie nie obsługują tej technologii.

UOKiK zaznaczył jednak, że postępowanie wyjaśniające jest prowadzone w sprawie, a nie przeciwko konkretnemu przedsiębiorcy i jego celem jest wyjaśnienie mechanizmów panujących na danym rynku. Następnym krokiem może być wszczęcie postępowania właściwego, które może zakończyć się nałożeniem kary na daną firmę.

Posłuchaj podcastu
Więcej o: