Jak sprawdzić, czy moje dane wyciekły? Rząd stworzył specjalne narzędzie

Na początku tygodnia doszło do potężnego wycieku danych, w którym upubliczniono miliony haseł i loginów. Rząd stworzył serwis bezpiecznedane.gov.pl, na którym można sprawdzić, czy nasze dane logowania są bezpieczne, czy może należy je zmienić.

Wyciek danych został opublikowany w poniedziałek na "Cebulce", czyli polskojęzycznym forum w sieci Tor. Na forum pojawił się plik o nazwie ".pl.txt", który posiada ponad 6,2 mln wierszy. Każdy z nich zawiera adres strony internetowej, z której pochodzą wykradzione dane oraz login i hasło używane w tym serwisie internetowym.

Zobacz wideo Polacy tracą tysiące złotych przez oszustów. Co to jest phishing i jak się przed nim bronić? [TOPtech]

W pliku najczęściej pojawiają się następujące serwisy:

  • Facebook (119 334 rekordy)
  • Allegro (88 282 rekordy)
  • .gov.pl (44 385 rekordów)
  • Onet Poczta (28 747 rekordów)
  • Poczta WP (12 056 rekordów)
  • x-kom (10 761 rekordów)
  • mBank (10 140 rekordów)
  • Morele (2672 rekordy)
  • ING Bank (1227 rekordów. 

Jak sprawdzić, czy moje dane wyciekły? 

Po informacji o wycieku danych rząd szybko zareagował i stworzył narzędzie, które pozwala w szybki sposób sprawdzić, czy nasze dane są bezpieczne. Jak to zrobić? 

  1. Wchodzimy na portal bezpiecznedane.gov.pl;
  2. Wybieramy przycisk "sprawdź dane"; 
  3. Logujemy się do serwisu z pomocą Profilu Zaufanego;
  4. Wpisujemy do narzędzia adresy e-mail lub loginy, z których korzystamy do wpisywania się w różne serwisy. W szczególności trzeba zwrócić uwagę na powyższe serwisy;
  5. System informuje nas, czy dane są bezpieczne, czy znalazły się w wycieku. 

W środę po południu minister cyfryzacji informował o kolejnym wycieku danych. Nie podał żadnych szczegółów, przekazał jedynie, że baza narzędzia do sprawdzania haseł zostanie niebawem zaktualizowana o nowe dane. Więc jeśli w pierwszych dnia działania narzędzie pokazało, że wasze dane są bezpieczne, warto powtórzyć sprawdzenie za parę dni. 

Na tej samej zasadzie działa też narzędzie  "have i been pwned?", dostępne pod TYM adresem. Warto wpisać swojego maila również tam, bo jest to znacznie dłużej działający portal, niż ten rządowy, a więc obejmuje też wcześniejsze wycieki danych. 

Co zrobić, jeśli nasze dane wyciekły?

W takim przypadku rząd zaleca:

  1. Użyj programu antywirusowego, żeby sprawdzić bezpieczeństwo swojego komputera; 
  2. Korzystając z bezpiecznego komputera, zmień hasła do logowania, których używałeś dotychczas;
  3. Ważne! Jeśli do logowania na różnych serwisach wykorzystywałeś to samo hasło, zmień je również na pozostałych stronach; 
  4. Włącz dodatkowe zabezpieczenie w serwisach, które umożliwiają weryfikację dwuetapową (więcej na ten temat przeczytasz TUTAJ);
  5. Zwróć szczególną uwagę na próby logowania na konta: sprawdzaj alerty przesyłane na adres e-mail;
  6. Sprawdź jak tworzyć bezpieczne hasła w poradniku CERT. Warto korzystać z menedżerów haseł, zewnętrznych lub wbudowanych w przeglądarkę. 
Więcej o: