W tekście przedstawię w jakie produkcje grało mi się komfortowo z użyciem urządzenia 2-w-1, a z jakimi niestety urządzenie sobie nie radziło.
Testów dokonano na urządzeniu Colorovo CityTab Supreme 10,1 (CVT-CTS-10-QC).
Colorovo CityTab Supreme 10,1 ABC Data / Colorovo ABC Data / Colorovo
Dane techniczne urządzenia Colorovo CityTab Supreme: - Ekran: 10,1", 1280x800, IPS; - System operacyjny: Windows 10 32-bit (pierwotnie Win 8.1 32-bit, dokonano darmowej aktualizacji); - Procesor: Intel Atom Z3740D o bazowym taktowaniu 1,33GHz, do 1,83GHz (4 rdzenie); - Karta graficzna: Intel HD Series; - Pamięć: 2GB RAM DDR3 1333MHz; - Dysk: 32GB eMMC + 32GB karta pamięci.
Gry, ze względu na małą pojemność dysku wewnętrznego urządzenia, były instalowane na karcie pamięci o wysokiej przepustowości, włożonej do wbudowanego w urządzenie czytnika kart MicroSD.
Podczas wyboru produkcji growych byliśmy ograniczeni do wyboru gier, które działają na 32-bitowych wersjach systemu Windows. Wprawdzie procesor obsługuje 64-bitowe wersje systemu operacyjnego, lecz nie chcieliśmy przeinstalowywać już znajdującego się w urządzeniu oryginalnego 32-bitowego Windowsa. Ponadto zmiana wersji systemu mogłaby zwiększyć zapotrzebowanie samego systemu na pamięć RAM, a ta jest już dosyć mocno ograniczona jak na potrzeby gier, która wynosi 2GB w przypadku naszego urządzenia, z czego 0,5GB jest sprzętowo zarezerwowane dla karty graficznej.
Wszystkie gry były uruchomione na urządzeniu, które działało już dobre kilka minut, w celu dania mu możliwości "przemielenia" wszystkich procesów, jakie może wykonywać system Windows 10 na starcie. Podczas rozgrywki wszystkie niepotrzebne aplikacje działające w tle były wyłączone, aby umożliwić grom uzyskanie dostępu do jak największej możliwej ilości wolnej pamięci RAM i mocy obliczeniowej komputera.
Testowane gry:
- The Elder Scrolls V: Skyrim (RPG z otwartym światem); - Torchlight II (hack'n'slash); - Hammerwatch (2D zręcznościówka akcji); - Half-Life 2 (FPS); - The Sims 4 (symulator); - Bound by Flame (RPG z liniowymi mapami); - Burnout: Paradise (wyścigówka z otwartym światem); - Hearthstone: Heroes of Warcraft (karcianka).
Testowaliśmy pełnoprawne PC-towe produkcje, które nie powinny mieć problemów z działaniem nawet na starszych konfiguracjach sprzętowych. Nie chcieliśmy wybierać do testów produkcji pokroju Crysisa, czy Wiedźmina 3, które z założenia nie działały by na tego typu urządzeniu, jako że mogą sprawiać problemy nawet na mocniejszym konfiguracjach PC dla graczy.
The Elder Scrolls V: Skyrim Bethesda Bethesda
The Elder Scrolls V: Skyrim
Wydajność 5-15fps [Niegrywalne]. Zmiana ustawień na minimalne niewiele wnosi do osiągnięcia płynności podczas rozgrywki w Skyrima. Nawet zmiana rozdzielczości na 800x600 nie sprawia, że granie w The Elder Scrolls V nabiera sensu. Niestety mobilna jednostka nie jest w stanie poradzić sobie z otwartym światem gry. Być może gdyby maszyna posiadała nieco więcej pamięci RAM rozgrywka byłaby płynniejsza, lecz niestety nie jest możliwe dołożenie do tego typu urządzenia dodatkowej kości pamięci RAM.
Torchlight II Runic Games Runic Games
Torchlight II
Zmiana ustawień na niskie renderowanie szczegółów, plus wyłączenie cieni umożliwiało na płynną rozgrywkę na domyślnej rozdzielczości ekranu (1280x800). Dodatkowo w grze włączyłem synchronizację pionową, aby uniknąć szarpania ekranu i mogłem cieszyć się płynną rozgrywką. Liczba renderowanych klatek wynosiła średnio między 25 a 40 klatkami, a jak na grę hack'n'slash pokroju Torchlight II, rozgrywka wyglądała na płynną i sprawiała dużo frajdy.
Hammerwatch Crackshell Crackshell
Hammerwatch
Co ciekawe na domyślnych ustawieniach graficznych wydajność w grze osiągała poziom 10fps, co nie wróżyło dobrze tej produkcji. Wejście w menu ustawień graficzych, a następnie wyłączenie zaawansowanych cząsteczek, specjalnych filtrów i zaawansowanego oświetlenia spowodowało wzrost wydajności do 130fps! Dzięki temu można było włączyć spokojnie w menu Vsync (synchronizację pionową) i cieszyć się rozgrywką w płynnych 60 klatkach na sekundę. Gra na niskich ustawieniach graficznych wciąż wygląda ładnie, a dzięki super-płynnej animacji będziemy mogli wczuć się w rozgrywkę.
Half-Life 2 Valve Valve
Half-Life 2
Świetna gra od Valve, wręcz klasyk, działająca na silniku Source oferuje świetną wydajność i skalowalność dla różnych konfiguracji sprzętowych. Half-Life 2 na naszym urządzeniu zdołało osiągnąć poziom 40-60 klatek na sekundę w granicy średnio-wysokich ustawień, co sprawia, że komfort rozgrywki stoi na wysokim poziomie.
The Sims 4 EA Maxis EA Maxis
The Sims 4
EA Maxis mocno wzięło sobie do serca falę krytyki związaną ze zbyt dużym obciążeniem mocy obliczeniowej komputera w przypadku trzeciej odsłony gier o Simach. W The Sims 4 wprowadzono zupełnie nowy silnik, stworzony od podstaw, który jest w stanie ruszyć nawet i na wiekowym sprzęcie i działać super-wydajnie na nieco mocniejszych konfiguracjach. Dzięki temu rozgrywka w The Sims 4 na urządzeniu 2-w-1 jest mega przyjemna, bez żadnych zacięć i problemów z wydajnością. Ustawienie najniższych ustawień na małej rozdzielczości jaką posiada nasze urządzenie (1280x800), wcale nie sprawia, że Simy wyglądają brzydko, ba - wyglądają naprawdę bardzo dobrze dzięki zastosowanej w naszym urządzeniu matrycy ekranu IPS z bardzo nasyconymi kolorami i głęboką czernią.
Bound by Flame Spiders Spiders
Bound by Flame
To ciekawy, niezbyt wysoko-budżetowy RPG. Jednakże silnik graficzny, którego używa gra dosyć dobrze się skaluje i działa przyzwoicie nawet na słabszych konfiguracjach. Niestety ustawienie wszystkich ustawień na niskie i zmniejszenie rozdzielczości nie pomaga w osiągnięciu przyzwoitego progu wydajności powyżej 30fps. Gra działała w okolicy 12-18 klatek na sekundę i naprawdę ładnie wyglądała, lecz nie można tego było nazwać komfortowym graniem. Chociaż maniacy mogą próbować jako, że mimo tak niskiej ilości renderowanych klatek, silnik gry wciąż pozwalał na w miarę responsywną rozgrywkę.
Burnout: Paradise EA / Criterion EA / Criterion
Burnout: Paradise
Rozgrywka w Burnout: Paradise na urządzeniu w 2-w-1 wyposażonym w procesor Intel Atom zapewne okazałaby się porażką, gdyby nie czterordzeniowy procesor, który sprawia że gra naprawdę daję radę na tym małym tableto-notebooku. Wprawdzie aby osiągnąć komfortowy poziom 30 klatek na sekundę podczas rozgrywki należy zmniejszyć wszystkie szczegóły graficzne do minimum, jednakże otwarty i rozległy świat Paradise City może stanąć przed nami otworem nawet na takim energooszczędnym urządzeniu.
Hearthstone: Heroes of Warcraft Blizzard Blizzard
Hearthstone: Heroes of Warcraft
Ta darmowa karcianka od Blizzarda, to istny majstersztyk, jeśli chodzi o produkcje karciane. Gra posiada również mobilną wersję przeznaczoną na tablety i smartfony, więc raczej nie należy się dziwić, że w przypadku naszego urządzenia gra po prostu działała jak trzeba. Animacje ataków i specjalnych mocy wychodzących z kart nie powodowały spadków wydajności. Po prostu tip-top.
Nasze testy dowodzą, że granie na urządzeniach typu 2-w-1 jest jak najbardziej możliwe. W dodatku nasze urządzenie testowe jest jednym z pierwszych tego typu, jakie dostępne były do zakupu w Polsce, a obecne rozwiązania posiadają nieco mocniejsze podzespoły, co przełoży się na wyższą wydajność podczas grania. Oczywiście zakup tego typu urządzenia jako maszyny do grania, nie jest może najlepszym pomysłem, lecz jak najbardziej może nam posłużyć za wypełniacz wolnego czasu, jeśli posiadamy w swojej kolekcji gier jakieś starsze, lub mniej wymagające produkcje.
PS Heroes of Might & Magic III i Diablo 2 świetnie sprawują się na takim urządzeniu ;)