6 dowodów na to, że kolory aplikacji nie są przypadkowe

Czy zastanawialiście się dlaczego jedne aplikacje utrzymane są w niebieskiej tonacji kolorystycznej, a inne toną w czerwieni? Okazuje się, że kolory, których używają twórcy aplikacji nie są przypadkowe. Mark Zuckerberg twierdzi, że Facebook jest niebieski, bo to jego ulubiony kolor. Prawda jest o wiele bardziej złożona.
Zaufaj mi, jestem niebieski Zaufaj mi, jestem niebieski Fot. Robert Kędzierski/Freepik

Zaufaj mi, jestem niebieski

Facebook, największy portal społecznościowy świata, jest utrzymany w niebieskiej kolorystyce. Kilka innych portali społecznościowych - np. LinkedIn, Twitter, Flickr, również. Jest tak nie bez powodu.

Portal Marka Zuckerberga jest przeznaczony w zasadzie dla każdego. Korzystać mają z niego osoby w różnym wieku, z różnych krajów, o różnych zainteresowaniach. Okazuje się, że kolor niebieski jest tym, co większość użytkowników łączy. Według badań niebieski jest ulubionym kolorem większości ludzi.

Kwestia skojarzeń

Od lat w marketingu i komunikacji firm z klientami obowiązują określone zasady. Kanony. Według nich jedne kolory pasują lepiej do określonych firm, niż inne. Niebieski oznacza przede wszystkim wiarygodność i niezawodoność. Teraz już łatwiej zrozumieć, dlaczego Facebook jest niebieski. Jest to też kolor korporacji, technologii, nauki. Niebieskie logo budzi zaufanie, nasuwa skojarzenia "oto coś profesjonalnego, godnego zaufania".

Kolor banków

Niebieski "budzi zaufanie i poczucie bezpieczeństwa, jest często wybierany przez banki" - czytamy na blogu Leo Widricha.

New Yorker cytuje Marka Zuckerberga, który wyjaśnia, dlaczego zdecydował się na niebieskie logo:

"Niebieski jest dla mnie najintensywniejsza barwą. Wszystko widzę na niebiesko."

Być może decyzja Marka Zuckeberga była podyktowana tym, że faktycznie widzi jedynie niebieską barwę - jest daltonistą. Można jednak przypuszczać, że wybór koloru niebieskiego miał o wiele głębsze przyczyny. Kolorystyka serwisu ma w nas wzbudzać poczucie bezpieczeństwa, zaufanie. W końcu powierzamy Facebookowi całkiem sporo danych.

Inne oblicza niebieskiego

Po ten kolor sięgają nie tylko portale społecznościowe, ale firmy technologiczne. IBM, Dell, HP, AT&T, Intel uznajemy za firmy godne zaufania, niezawodne. Niebieski to też kolor tradycyjny, dlatego powyższe firmy działające na rynku od dekad podkreślają również ten aspekt swoich zalet. Nie chcą mówić "jesteśmy czymś nowym", a raczej "jesteśmy czymś, czemu ufasz, co znasz i cenisz".

Kolory mają znaczenie Kolory mają znaczenie Fot. R. Kędzierski/Shutterstock

Od czerwieni robisz się głodny

Aplikacje skupiające się na żywności są zazwyczaj utrzymane w tonacji czerwonej. Powody ku temu również wynikają z tego jaki wpływ wywiera na nas ta barwa. Podnosi puls, pobudza, a zatem wzmaga apetyt. Przyjrzyjcie się poniższemu zrzutowi ekranowemu. Czy po kilku chwilach spędzonych w takiej aplikacji nie będziecie bardziej skorzy do złożenia zamówienia? Jestem pewien, że tak właśnie pomyśleli twórcy PizzaPortalu.

 

Kolory mają znaczenieFot. PizzaPortal.pl

 

Czerwony pobudzając zmysł wzroku pobudza też inne zmysły. Stajemy się bardziej wrażliwi, działamy szybciej, sprawniej. Aplikacji służącej do zamawiania jedzenia poświęcamy przecież tylko kilka minut.

Jedzenie mamy zamówić szybko, nie powinniśmy się rozmyślać. Czerwony to kolor wyprzedaży, przycisków, które trzeba nacisnąć "teraz, natychmiast". Spójrzcie tylko na poniższy przykład. Który przycisk bardziej przyciąga waszą uwagę?

 

Kolory mają znaczenieFot. R. Kędzierski/Shutterstock

 

Inne oblicza czerwieni

Czerwień z pewnością przyciąga uwagę. I właśnie dlatego Netflix na początku miał logo złożone z czerwonego prostokąta i białego napisu otoczonego czarną ramką. Zadaniem tego logotypu było przyciągnąć uwagę do nowej usługi. Dziś Netflix jest już "mniej czerwony", bo usługa jest już znana i popularna. Dziś Netflix to połączeni barwy czerwonej (przyciągającej uwagę i pobudzającej) z czernią (kojarzoną z luksusem).

Kolory mają znaczenie Kolory mają znaczenie Fot. R.Kędzierski/Sxc.hu

Zieleń, gdy dużo piszesz

Sporo aplikacji służących do chatowania sięga po kolor zielony. Popularny jest również jasnoniebieski.

Dlaczego zieleń? To kolor najmniej "agresywny" dla naszego oka. Czerwien odbija aż 67% światła, zieleń jedynie 47%. Znajduje się pośrodku spektrum. Właśnie z tych względów tło wypowiedzi w programach takich jak WeChat czy Skype jest jasnozielone lub jasnoniebieskie. Nasze oczy nie mogą się męczyć od wpatrywania się w małe literki. Umieszczanie czarnych napisów na białym tle na dłuższą metę jest niewygodne - profesjonalne edytory tekstu pozwalają przyciemnić tło pod literami, rażąca biel nie przeszkadza nam, kiedy piszemy kilka minut, później zbyt duży kontrast lub intensywność kolorów zaczynają nam przeszkadzać.

 

Kolory mają znaczenieFot. Google

 

Zieleń czyli medycyna

Aplikacje związane ze zdrowiem są albo jasnozielone, czasami błękitne. Kolor ten kojarzy się z relaksem, bo najmniej "męczy" nasze oczy.

Kolory mają znaczenie Kolory mają znaczenie Fot. Zalando

Jestem żółty, bo jestem inny!

Opierając się na biznesowej analizie kolorów można stwierdzić, że Snapchat nieprzypadkowo postawił na kolor żółty. Jest określany "kolorem młodych" oraz "kolorem przyciągającym uwagę". Aplikacja służąca - w dużej mierze - do sekstingu spełnia oba te kryteria.

Nie można też zapominać o tym, że twórcy Snapchata chcieli go przedstawić jako opozycję Facebooka, żółty jest przecież przeciwieństwem niebieskiego. Jak widać na poniższym przykładzie Snapchat musiał maksymalnie odróżnić się od największego konkurenta, gdyby jego logotyp był niebieski wrażenie byłoby zupełnie inne.

 

Kolory mają znaczenieFot. Snapchat

 

Nie można stwierdzić, że żółty to kolor wszystkich aplikacji to sekstingu, ale z pewnością jest to świetny kolor do tworzenia identyfikacji wizualnej aplikacji skierowanej do osób młodych, dla których Facebook jest czymś przestarzałym.

Google Google Fot. Pixabay

W różnorodności siła

Czasami liczy się nie tyle kolorystyka aplikacji, ale kolorystyka logotypu. Jaki kolor wybrać dla firmy, która działa na wielu polach, chce dostarczać uniwersalne rozwiązania? Różnorodność najlepiej opisać stosując wielokolorowe logo. Do takiego wniosku doszli w eBayu, Microsofcie i Google.

Według Google połączenie kolorów podstawowych i mieszanych ma być "złamaniem zasad". Kiedy powstawało miało się przede wszystkim odróżniać od konkurencji: Yahoo! czy Lycos.

Kolory mają znaczenie

Kolory mają znaczenie Kolory mają znaczenie Fot. Shutterstock

Pomarańczowy: działaj, kupuj, sprzedawaj

Kolor pomarańczowy uznawany jest za agresywny, skłaniający do działania. Marketingowcy mówią bardziej dosadnie: ma skłaniać do kupowania i sprzedawania. Dlatego właśnie zarówno Allegro jak i Ceneo mają logotypy i aplikacje utrzymane w tej kolorystyce.

Pomarańczowy inspiruje, wzbudza entuzjazm, pobudza. Właśnie takiego zachowania oczekują od nas właściciele portali aukcyjnych czy portali pozwalających dokonywać zakupów.

Jednocześnie kolor pomarańczowy nie jest tak "nachalny" jak czerwony. Kiedy na ekranie znajduje się wiele przycisków pierwsza z barw wydaje się lepszym rozwiązaniem - nie przytłacza, a skłania do działania.

 

Kolory mają znaczenieFot. Ceneo

Więcej o: