Londyn z hybrydowymi autobusami

Kultowe "piętrusy" wchodzą w XXI w.
To najnowsze i największe arcydzieło brytyjskiej inżynierii i wzornictwa. Jestem pewien, że zostanie ukochanym i ikonicznym pojazdem przypominającym legendarnego Routmastera, z którego czerpie tak wielką inspirację.

- mówił burmistrz Londynu, Boris Johnson.

O co tyle hałasu? O nowy, piętrowy, hybrydowy autobus dla stolicy Zjednoczonego Królestwa. To pierwsza tego typu konstrukcja - stricte dla Londynu - zaprezentowana w ciągu pięćdziesięciu lat. Nowy autobus zaprojektowały i zbudowały firmy Wrightbus i Heatherwick Studio. W ciągu 24 miesięcy przeszedł on drogę od rysunku na deskach kreślarskich do w pełni sprawnego prototypu.

Hybrydowy autobus ma być najbardziej ekologicznym rozwiązaniem jakie kiedykolwiek oddano do użytku publicznego. Posiada on układ napędowy zaprojektowany przez Volvo. Do atmosfery emituje zaledwie 640 gramów dwutlenku węgla na kilometr (o połowę mniej od autobusów używanych obecnie). Zaprojektowano go z myślą o wygodzie pasażerów. Posiada duże okna, nowe fotele, a nawet odświeżoną tapicerkę.

Dwudziestego lutego przyszłego roku pierwszy piętrus nowej generacji wyjedzie na linię 38. Do połowy przyszłego roku po ulicach Londynu jeździć ma osiem takich maszyn. Jeśli wszystko będzie w nich działało jak należy, miasto zamówi kolejne kilkaset pojazdów tego typu.

Póki co autobus płata jednak figle. W trakcie dziewiczego kursu zabrakło w nim energii elektrycznej. Kierowca pojazdu zmuszony był zatrzymać się na poboczu autostrady M1 i czekać na naładowanie akumulatorów. Projektanci twierdzą, że autobus został przystosowany do jazdy w mieście, a nie ciągłej podróży na autostradzie. W ruchu miejskim takie problemy mają nie występować.

[za: Wired]

Więcej o: