Nasz dobrze poinformowany znajomy wpadł jakiś czas temu do redakcji i powiedział:
A wiecie, że Naszej Klasie trzy razy spadło?
Zaintrygowani postanowiliśmy to sprawdzić. Korzystając z najprostszego narzędzia, jakim są dane z Alexa.com można zobaczyć jak kształtuje się wykres odsłon użytkowników na Naszej Klasie.
Wykres liczby odsłon NK na Alexa.com Fot. Alexa Fot. Alexa
Spadło, prawda? Nie wyciągajmy jednak zbyt pochopnych wniosków. Sprawdźmy, jak kształtował się wykres odsłon dla innych serwisów społecznościowych, Grono i Fotka.pl
Odsłony dla Grono.net i Fotka.pl Fot. Alexa Fot. Alexa
Liczba odsłon świadczy o mniejszej aktywności użytkowników, a nie koniecznie o ich mniejszej liczbie. Na serwis może wchodzić ta sama grupa osób, lecz "robi ona mniej" - na przykład sprawdza tylko pocztę lub nowe zdjęcia, nie odwiedza jednak profili nowych osób.
Podobnie kształtuje się wykres odsłon dla poprzedniego "króla społeczności" - MySpace.
Odsłony Myspace Fot. Alexa Fot. Alexa
Ta sama spadkowa tendencja. A jak wygląda wykres dla Facebooka?
Odsłony dla Facebooka Fot. Alexa Fot. Alexa
Ze spadku liczby odsłon nie należy wyciągać od razu wniosków o "upadku, końcu i śmierci" serwisu. Właściciele NK mogą się jednak zastanawiać, co spowodowało mniejszą aktywność użytkowników.
W kontekście naszych ostatnich rozważań o przyczynach odejścia z ulubionych serwisów można spodziewać się także tego, że za jakiś czas podobne, "spadkowe" zrzuty ekranu zaprezentujemy właśnie dla Facebooka. Typujemy kiedy?
Zwróciła się do nasz rzeczniczka NK, Joanna Gajewska, tłumacząc jak wygląda spadek liczby odsłon z perspektywy serwisu.
Odnośnie (...) spadku liczby odsłon, to należy też tu uwzględnić wdrażanie takich narzędzi jak multiuploader zdjęć upraszczających procesy, które uprzednio generowały znaczne liczby odsłon. Aktywność Użytkowników koncentruje się także na grach, w które zaangażowanie również ogranicza "klikanie". Nie bez znaczenia jest też wykorzystywanie technologii AJAXowych, które pozwalają na odświeżanie zawartości stron bez konieczności ich przeładowania. Poza tym serwisy, które w bardzo wysokim stopniu spenetrowały właściwy im rynek i nasyciły swoją bazę mają wyznaczone ramy dynamicznych wzrostów, czyli rosną wraz ze wzrostem liczby internautów na danym rynku, a to także ma przełożenie na "gorączkę klikania". Podsumowując: spadek liczby odsłon nie jest równoznaczny ze spadkiem aktywności Użytkowników, inne wskaźniki pozwalają stwierdzić, że mamy do czynienia ze zmianą jej rodzaju i pewnym przesunięciem.
Oczywiście, takie podejście także jest uprawomocnione, ale nie wydaje mi się, by w pełni tłumaczyło mniejszą aktywność użytkowników NK.
Joanna Sosnowska