Polskie zakupy w sieci - jak wypadamy?

W sieci pojawił się raport "E-commerce w Polsce w oczach internautów". Dowiadujemy się z niego jakie są zwyczaje rodaków kupujących potrzebne im rzeczy w sieci.

Raport autorstwa firmy Gemius S.A. opiera się na badaniu 1440 internautów mających więcej niż piętnaście lat. Zawarte w nim dane zbierane były w okresie 28.11.2010 - 07.12.2010. Odpowiedzi udzielane przez ankietowanych analizowano z wykorzystaniem wagi analitycznej pochodzącej z badania Omnibus PBS (VIII-IX 2008).

Polacy robią zakupy w sieci

Z roku na rok, coraz większa liczba Polaków robi zakupy w sieci. Rok ubiegły był pod tym względem lepszy od 2009, a w 2011 odsetek tych osób ma się jeszcze zwiększyć. Z raportu Gemius S.A. dowiadujemy się, że w 2010 roku aż 74% rodzimych internautów robiło zakupy w sieci . Wśród czynników motywujących do kupowania w sieci wymienia się wygodę, duży wybór przedmiotów oraz atrakcyjne ceny. Dowiadujemy się również, iż robiąc zakupy, kobiety starają się szukać opinii innych internautów na temat poszukiwanych przedmiotów. Mężczyźni wolą korzystać z porównywarek cen.

Gdzie kupujemy?

Kupujemy zarówno w cyfrowych sklepach jak i w serwisach aukcyjnych. I to właśnie te drugie są póki co najbardziej popularne. Z serwisów aukcyjnych korzysta aż 80% kupujących w sieci (59,2% internautów). Ze sklepów internetowych korzysta tymczasem 68% kupujących w sieci (50,3% internautów). Dużą popularnością cieszą się także porównywarki cen oraz serwisy gromadzące opinie konsumentów. Z tych pierwszych korzysta aż 60% kupujących w sieci. Podpowiedzi, opinii innych konsumentów poszukuje natomiast 56% osób robiących zakupy online. Statystyczny internauta w grudniu wydawał na swe sieciowe zakupy 315,5 złotych (serwisy aukcyjne) lub 383,6 złotych (sieciowe sklepy) .

Powoli zaczynamy się też interesować zakupami grupowymi. Choć z serwisów oferujących takie usługi korzystamy stosunkowo rzadko, to zna je już 33% internautów, a 16% regularnie z nich korzysta.

I choć ten sektor rynku wciąż ma rosnąć, to Gemius S.A. w swoim badaniu zdradza, co irytuje osoby robiące zakupy w sieci. Na pierwszym miejscu wymienia się tu zbyt krótkie, mało szczegółowe opisy przedmiotów oraz to, że często przedmioty są niedostępne. Internauci narzekają również na niezbyt czytelne informacje na temat kosztów dostawy. Wielu z nich wątpi w wiarygodność osoby, firmy sprzedającej dany przedmiot i obawia się o bezpieczeństwo samych transakcji. Kupujący mówią także, iż często nie mogą się skontaktować ze sprzedającym, a przedmioty wystawiane na aukcjach mają niedokładne opisy mówiące o stopniu zużycia sprzętu.

Czy skorzystają na tym takie sklepy jak Web Shop , o którym pisaliśmy niedawno?

Pełną wersję raportu "E-commerce w Polsce w oczach internautów" można pobrać w tym miejscu .

Krzysztof Pielesiek

[za: Gemius ]

Więcej o: