Pamiętacie Watsona, superkomputer stworzony przez IBM, który wziął udział i wygrał teleturniej Jeopardy (odpowiednik polskiego Va-Banque)? Naukowcy docenili jego osiągnięcia i już dwa miesiące po tym wydarzeniu, rozpoczęto prace nad wykorzystaniem jego możliwości w medycynie. Ale to nie koniec. Najnowszym pomysłem IBM na spożytkowanie drzemiącego w Watsonie potencjału jest zastąpienie nim... telemarketerów i pracowników obsługi klienta.
Zalety wykorzystania superkomputera w telemarketingu zdają się być oczywiste. Przede wszystkim będzie on zawsze dostępny dla klientów, nie będzie miewał gorszych dni, co może prowadzić do nieprzyjemnych sytuacji, a co najważniejsze, udzieli szczegółowej odpowiedzi na wszystkie pytania.
Udział Watsona w teleturnieju Jeopardy udowodnił, że jest on w stanie bez problemu zrozumieć ludzką mowę i odpowiednio zareagować. W związku z tym plany IBM, aby wykorzystać jego potencjał w telefonicznej sprzedaży czy obsłudze klienta, są jak najbardziej zrozumiałe. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby komunikował się on również z klientami poprzez strony internetowe czy serwisy typu Twitter. Możliwości są tak naprawdę nieograniczone. Jedynym problemem mogą być jednak sami ludzie, którzy nie zaakceptują faktu, że odpowiedzi udziela im maszyna. Mimo wszystko wielu z nas czuje się lepiej wiedząc, że po drugiej stronie słuchawki siedzi osoba, która czuje i wyraża emocje.
Tak więc, następnym razem, kiedy odbierzecie telefon z nieznanego numeru, pomyślcie chwilę, bo może właśnie po raz pierwszy rozmawiacie z maszyną.
[za: cnet News ]