Umowa kredytu na 700 mln zł została podpisana z trzema polskimi (w części lub w całości państwowymi) bankami - Bankiem Gospodarstwa Krajowego, PKO Bankiem Polskim oraz Pekao SA. Każda z instytucji wyłożyła po tyle samo pieniędzy do kredytu (czyli ok. 233 mln zł).
Polskie Koleje Państwowe w całości należą do Skarbu Państwa. Są przede wszystkim właścicielem dworców kolejowych. I to właśnie na duży projekt ich budowy i modernizacji - Program Inwestycji Dworcowych - ma zostać przeznaczone 250 mln zł z kredytu.
Program Inwestycji Dworcowych został zainaugurowany w październiku 2017 r. Zakłada modernizację i budowę prawie 200 dworców do 2023 r. Dla większości obiektów ruszyły już procesy inwestycyjne. Łączna wartość programu szacowana jest na ok. 1,5 mld zł. Poza środkami z kredytu, będzie on finansowany także z funduszy unijnych i budżetu państwa.
Ministerstwo Infrastruktury
Większość pieniędzy z kredytu - 450 mln zł - zostanie przeznaczona natomiast na spłatę wcześniejszego zadłużenia. Innymi słowy, PKP dokonało refinansowania kredytu. Co więcej, PKP uwolni się także od ryzyka kursowego, gdyż poprzedni kredyt był zobowiązaniem walutowym. Nie znamy dokładnych parametrów nowego finansowania, ale spółka zapewnia, że jest on "o wiele bardziej korzystny niż dotychczasowy".
Wcześniej spółka informowała, że spłata zaległego zadłużenia jest konieczna, aby ruszyć z inwestycjami. Według informacji wiceprezesa PKP SA, w latach 2016-2017 spłacono ok. 1,2 mld zł długu.
Nowy kredyt ma zostać spłacony do końca 2022 roku.