Duże zmiany od tego roku wprowadza sieć Coffeeheaven, która przed dwoma laty została przejęta przez Costa Ltd. Firma zdecydowała się na wprowadzenie nowego konceptu, jakim było połączenie obu marek w Costa by Coffeeheaven. Część kawiarni już zmieniła szyld, a kolejne procesy rebradningu planowane są na następne lata.
- Costa by Coffeeheaven funkcjonuje od miesiąca na polskim rynku. W tym czasie uruchomiliśmy badania wśród klientów, które pozwolą nam na uzyskanie ich opinii na temat nowych kawiarni. Chcemy wiedzieć, jak oceniają naszą nową markę. Proces rebrandingu oraz jego tempo zależeć będzie właśnie od ich oczekiwań - mówi Dorota Szczerbicka, dyrektor marketingu CHI Polska SA.
W ramach Costa by Coffeeheaven działa obecnie 26 lokali, a gotowych do rebrandingu jest jeszcze 91 kawiarni Coffeheaven. Sieć nie skupia się jednak wyłącznie na rebrandingu. - W przyszłym roku, podobnie jak w 2012, planujemy otworzenie 20-30 kawiarni Costa by Coffeeheaven w różnych miastach - dodała Szczerbicka.
Zmiany dotknęły również sieć Empik Cafe. Lagardere Services, zarządca takich sklepów jak Relay czy Inmedio, kupił w październiku 49 proc. akcji Empik Cafe i stał się jedynym właścicielem sieci kawiarni. Na rynku jest obecnie 51 lokali, a w przyszłym roku planowane jest otwarcie niespełna 20 nowych kawiarni pod marką Empik Cafe.
- Planujemy rozwijać się w miastach, które znamy najlepiej, nie wykluczamy jednak inwestycji w nowych lokalizacjach - mówi Krzysztof Kaliciński, dyrektor generalny Empik Cafe
Z kim konkuruje Empik Cafe? - Nasza definicja konkurencji nie ogranicza się jedynie do głównych sieci kawowych, gdyż silnymi konkurentami w tej chwili są również indywidualne punkty czy niesieciowe koncepty. Staramy się bacznie obserwować rynek, ale najbardziej skupiamy się na rozwoju naszej oferty - dodaje Kaliciński.
Powoli, ale systematycznie, swoją sieć w Polsce powiększa Starbucks. Ostatnio otwarta została 30. kawiarnia, tym razem w Trójmieście. Jeszcze w grudniu uruchomiony zostanie 13. lokal w Warszawie - w centrum handlowym Warszawa-Wileńska.
- Dostrzegamy duży potencjał polskiego rynku, jednak zgodnie z naszą polityką nie ujawniamy danych inwestycyjnych dla poszczególnych krajów. Na pewno będziemy kontynuować rozwój w dużych miastach, zwłaszcza tych, w których marka jest już obecna - mówi Magdalena Mularuk, brand manager na rynek Europy Środkowo-Wschodniej.
Czytaj także: Starbucks będzie płacił podatki .
W tym roku sieć Starbucks otworzyła we Wrocławiu pierwszą w Polsce kawiarnię Starbucks Reserve. W Europie kontynentalnej działają na razie tylko trzy takie kawiarnie - także w Moskwie i Amsterdamie.To unikalny koncept, w którym klienci znajdą najwyższej jakości, rzadkie i egzotyczne kawy ziarniste 100 proc. arabica, zaparzane przy tzw. stanowisku slow coffee.
- Jest jeszcze za wcześnie, by mówić o dalszych planach rozwoju tej marki. Mogę jedynie zapewnić, że na pewno go nie wykluczamy, ponieważ Polska staje się dla nas coraz ważniejszym rynkiem - zaznacza Mularuk.