Polacy entuzjastami cyfrowej rewolucji. Pod tym względem już dawno przegoniliśmy Zachód

Polacy są bardzo zadowoleni z postępującej cyfryzacji, chłoniemy innowacje i pożądamy ich mocniej niż Europa Zachodnia - takie rezultaty przynosi kompleksowe badanie Mastercard ?Postawy wobec cyfrowych innowacji?, przeprowadzone aż w 23 krajach.

Badanie pokazało, że ponad połowa Polaków wierzy, że cyfryzacja w różnych aspektach życia pozytywnie wpływa na społeczeństwo. 75 proc. jest zadowolonych z rosnącej cyfryzacji.

Pod względem „innowacyjnego entuzjazmu” wypadamy lepiej niż kraje Europy Zachodniej. W wyznaczonych przez Mastercard na potrzeby badania grupach użytkowników (mierzonej liczbą urządzeń mobilnych i aplikacji) propagatorami i entuzjastami innowacji okazało się 45 proc. polskich respondentów, w Europie Zachodniej ten wskaźnik wyniósł 37 proc. Mniej jest u nas też „opornych” tradycjonalistów (10 proc. vs. 17 proc. w Europie Zachodniej).

.. źródło: badanie Mastercard 'Postawy wobec cyfrowych innowacji'

Ponadto, znacznie lepiej od innych Europejczyków wypadamy pod względem korzystania z bankowości i płatności mobilnych – odsetek „zaawansowanych” użytkowników wynosi 26 proc., w porównaniu z 17 proc. w naszym regionie i zaledwie 9 proc. w Europie Zachodniej. Spośród ankietowanych Polaków 81 proc. deklaruje, że korzysta z bankowości przez przeglądarkę internetową, a 42 proc. przez aplikację w telefonie.

Należy przy tym jednak pamiętać, że badanie obejmowało wyłącznie posiadaczy kont bankowych (w Polsce ok. co piąta dorosła osoba nie ma rachunku), w dodatku użytkowników internetu. Wyniki nie oddają więc przekrojowo przekonań społecznych, niemniej są wskazówką, że jako ubankowieni internauci bardziej ufamy i powierzamy się innowacjom niż osoby z zachodnich krajów europejskich.

Płatności telefonem? Biometria? Czemu nie

Badanie Mastercard wykazało, że nasz kraj ma największy potencjał, aby zakorzeniły się tu płatności telefonami. To wszystko pomimo, że w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jesteśmy jedynym krajem, który więcej czasu spędza przed ekranami komputerów niż smartfonów.

Na marginesie - narzekasz, że Twoi bliscy za dużo czasu spędzają ze wzrokiem wbitym w ekran smartfonu? Ciesz się, że nie mieszkasz w Izraelu.

.. źródło: badanie Mastercard 'Postawy wobec cyfrowych innowacji',

Co czwarty ankietowany przez Mastercard Polak deklaruje, że używa usług cyfrowych za pomocą urządzeń mobilnych do płacenia zdalnie za usługi (np. parking, bilety), za zakupy w sklepie fizycznym, bądź też online, za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji zakupowej.

A w fizycznych sklepach - co, jeśli nie karta albo gotówka? Badanie Mastercard pokazało, że na teraz zdecydowanie smartfon, choć polscy konsumenci deklarują też gotowość do płacenia za pomocą smartwatcha (12%) czy opaski fitness (9%, najwyższy wynik w całej Europie).

Bez większych oporów powinniśmy przyjąć też biometryczne metody autoryzacji płatności. Ponad jedna trzecia ankietowanych chciałaby swoje transakcje płatnicze autoryzować za pomocą odcisku palca.

Gdzie jest pole do popisu dla cyfrowych usług?

Nie dziwi fakt, że respondenci najczęściej są zadowoleni m.in. z możliwości zakupów online, korzystania z mediów społecznościowych, wyszukiwarek internetowych czy poczty elektronicznych.

Ciekawsze jest to, gdzie tej cyfrowej rewolucji jeszcze nie było, a przydałaby się. Respondenci, zresztą nie tylko w Polsce, wskazali na trzy główne obszary - edukacja, opieka zdrowotna i transport publiczny.

- Chcemy, żeby internet ułatwiał nam realizację codziennych zadań, takich jak zakupy, zarządzanie finansami czy komunikowanie się. Zadaniem firm takich jak Mastercard jest przewidywanie potrzeb konsumentów i oferowanie coraz szerszej gamy cyfrowych usług. Innowacja nie może jednak oznaczać kompromisu w kwestii bezpieczeństwa, musimy mieć poczucie, że nasze dane i środki finansowe są w pełni bezpieczne - mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.

Na potwierdzenie tych słów wyniki badań - choć na innowacje jesteśmy bardzo chętni, na pierwszym miejscu w przypadku „nowoczesnych” form płatności stawiamy bezpieczeństwo konta bankowego (54 proc. wskazań) i danych osobowych (27 proc.), dopiero potem szybkość i prostotę transakcji.

.. badanie Mastercard 'Postawy wobec cyfrowych innowacji'

Badanie zostało zrealizowane przez Mastercard we współpracy z IPSOS, na próbie 23 tys. internautów z 23 krajów, w tym z Polski. Pozostałe kraje biorące udział w badaniu to: z Europy Zachodniej: Francja, Niemcy, Włochy, Szwecja, Wielka Brytania; z Europy Środkowo-Wschodniej: Austria, Bułgaria, Czechy, Chorwacja, Węgry, Izrael, Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja, Rosja, Turcja i Ukraina; z Bliskiego Wschodu i Afryki (Egipt, Kenia, Arabia Saudyjska, RPA, Zjednoczone Emiraty Arabskie).