Jak wynika z raportu portalu Wirtualne Media na podstawie danych Nielsen Audience Measurement, spośród stacji telewizyjnych w Polsce największe wpływy z reklam w 2016 r. zanotował Polsat – 3,82 mld zł. TVN zarobił 2,81 mld zł, a następne TVP1 i TVP2 kolejno 1,4 mld zł i 1,1 mld zł.
Wpływy reklamowe wszystkich czterech największych stacji wzrosły w porównaniu z 2015 r., choć w przypadku TVN wzrost był doprawdy symboliczny – 0,02 proc., czyli ok. 400 tys. zł. Z kolei Polsat w 2016 r. z reklam zgarnął ponad 400 mln zł więcej niż rok wcześniej. TVP1 i TVP2 zarobiły na reklamach odpowiednio 2 i 4 proc. więcej niż w 2015 r. (kolejno 30 mln zł i 45 mln zł więcej niż w 2015 r.).
Imponujące, kilkudziesięcioprocentowe wzrosty wpływów z reklam zanotowały m.in. TV4, Stopklatka, Puls 2, TTV i TV6.
Łącznie na reklamę w telewizji firmy wydały w 2016 r. blisko 24,5 mld zł, co jest rezultatem o ponad 6 proc. wyższym niż rok wcześniej. Najwięcej w zeszłym roku na reklamę telewizyjną wydał koncern farmaceutyczny Aflofarm. Choć aż 1,12 mld zł to dwukrotnie więcej niż druga w zestawieniu US Pharmacia, to i tak wydatki Aflofarmu na promocję w telewizji spadły w 2016 r. o ponad 23 proc. Ponad 0,5 mld zł na reklamę telewizyjną w 2016 r. wydały jeszcze: Nestle, Procter&Gamble, Polpharma i Unilever.
Czytaj też: Nie płacisz abonamentu za radio w aucie firmowym albo swoim biurze? Możesz mieć kłopot
Jednocześnie z raportu Wirtualnych Mediów wynika, że TVP1 stracił pozycję lidera pod względem średniego udziału widowni w łącznej liczbie telewidzów wszystkich stacji. „Jedynka” zaliczyła spadek z 12,28 proc. do 11,10 proc. i dała się przegonić Polsatowi, choć temu też w porównaniu z 2015 r. spadł odsetek w łącznej widowni – z 11,60 proc. do 11,45 proc. Podium uzupełnia TVN z udziałem w widowni na poziomie 10,37 proc. (spadek z 10,65 proc.).
Czytaj też: Jacek Kurski ma nowy pomysł na ściąganie abonamentu. Zapłacimy wszyscy. "Przez domniemanie"
Największą widownię w 2016 r. w telewizji zgarniały transmisje meczów piłkarskiej reprezentacji Polski – zarówno na Euro 2016, jak i w eliminacjach do mistrzostw świata. W TOP10 najchętniej oglądanych audycji znalazło się 9 transmisji meczów piłkarskich, „rodzynkiem” był odcinek „M jak miłość” z 1 lutego 2016 r. Spośród programów rozrywkowych, największą widownię uzyskał odcinek „Rolnik szuka żony” z 23 października, najchętniej oglądanym filmem w minionym roku był... „Kevin sam w domu” w wigilijny wieczór.