Grupa naukowców z National University of Singapore (NUS) przeanalizowała trzyletnie dane na temat wypadków Comfort Delgro - największego operatora taksówkowego w Singapurze, którego flota składa się głównie z żółtych i niebieskich pojazdów.
Z badań wynika, że każdego miesiąca na tysiąc taksówek żółte miały o sześć wypadków mniej, niż ich niebieskie odpowiedniki. Głównym powodem ma być lepsza widoczność żółtych pojazdów.
Analiza uwzględniła m.in. prędkości taksówek, by wykluczyć inne przyczyny wypadków, na przykład to, że ostrożniejsi kierowcy wybierają żółte taksówki.
Badacze z NUS stwierdzili, że warto przeanalizować podobne informacje dotyczące innych rodzajów transportu miejskiego, na przykład autobusów szkolnych.
- Wyniki naszych badań sugerują, że widoczność powinna odgrywać główną rolę w wyborze koloru pojazdów komunikacji miejskiej. Decyzja handlowa, aby zmienić wszystkie taksówki na żółte, może uratować wiele osób i zmniejszyć straty ekonomiczne o miliony dolarów – zaznacza kierownik badań NUS Ho Teck Hua.
Naukowcy szacują, że dzięki zmianie koloru wszystkich taksówek na żółty, Comfort Delgro mogłoby zaoszczędzić 1,42 mln dol.rocznie. To koszty napraw i utracone dochody.
Singapurskie badania nie po raz pierwszy potwierdzają związek pomiędzy kolorem pojazdu i liczbą wypadków. W 2002 roku,w Hiszpanii potwierdzono, że samochody w jasnych kolorach niosą ze sobą nieco mniejsze ryzyko bycia uczestnikiem kolizji.
Analizy przeprowadzone w 2003 roku w Auckland, w Nowej Zelandii dowiodły, że samochody w kolorze srebrnym były o 50 proc. mniej niż białe narażone na udział w wypadku samochodowym, w którym dochodzi do poważnych obrażeń.