Lubisz Veturilo? Wkrótce będzie można zostać ich współwłaścicielem. Spółka od rowerów miejskich wchodzi na giełdę

Rafał Hirsch
Spółka Nextbike zarządzająca sieciami rowerów miejskich w polskich miastach dostanie 6 mln złotych na rozwój. Dogadała się właśnie w tej sprawie z inwestorami, którzy chcą kupić nowe akcje spółki. Kolejnym krokiem ma być wejście spółki na giełdę.

Giełdowe plany

Nextbike zamierza wejść na rynek New Connect. To najbardziej ryzykowny rynek warszawskiej giełdy, na której notowane są często bardzo małe i niepewne spółki. Ponad połowa spółek z tego rynku ma wartość mniejszą niż 10 milionów złotych. 

Jednak właściciel systemu Veturilo może się na nim wyróżniać swoją wielkością. Nowi inwestorzy deklarują, że zamierzają kupić nowe akcje po cenie, zgodnie z którą cała spółka jest warta 126 milionów złotych. Dziś stawiałoby to Nextbike wśród dwudziestu największych spółek na New Connect. Debiut giełdowy ma zgodnie z zapowiedziami nastąpić w drugim półroczu 2017.

Spółka zapowiada, że jak tylko inwestorzy faktycznie kupią nowe akcje, poinformuje o tym w osobnym komunikacie. 

Model biznesowy

Nextbike to spółka zarabiająca na miejskich systemach rowerowych. Jej przychody w znikomym stopniu pochodzą od użytkowników, bo pierwsze 20 minut korzystania z roweru jest darmowe. Spółce płacą głównie miasta, którym zależy na tym, aby mieszkańcy mieli łatwy dostęp do rowerów. Kolejnym źródłem przychodów są reklamy umieszczane na rowerach. Najważniejszym źródłem przychodów dla Nextbike jest warszawski system Veturilo, w którym funkcjonuje ponad 4 i pół tysiąca rowerów. 

Najważniejszy inwestor w spółce – posiadająca ponad 70 procent akcji firma LARQ prognozuje, że Nextbike osiągnie w tym roku ponad 40 mln złotych przychodów – o 16 procent więcej niż w 2016. Jednocześnie zysk operacyjny EBITDA ma urosnąć o 21 procent do ponad 15 mln złotych. 

Coraz więcej miast

Liczba rowerów, które firma wypożycza ma wzrosnąć w tym roku o 66 procent do 13 tysięcy. Spółka stara się wejść ze swoją ofertą do coraz większej liczby miast. Aby to osiągnąć musi wygrywać przetargi rozpisywane przez władze tych miast.

Tylko w tym roku NextBike wygrał takie przetargi w Sosnowcu, Michałowicach, Stalowej Woli, Pszczynie, Legnicy, Kaliszu, Kołobrzegu i Konstancinie-Jeziorna. W tym samym czasie firma uruchomiła nowe systemy rowerów miejskich w Gliwicach, Radomiu i Białymstoku.