Influencer marketing, czyli co robić, kiedy tradycyjna reklama umiera

Marcin Kaczmarczyk
Coraz mniej czytamy gazet, zaczyna nas też nudzić telewizja. Co gorsza - dla znanych marek - cierpimy też w internecie na tzw. ślepotę banerową. W tych trudnych czasach nadzieją dla specjalistów od reklamy są influencerzy.

Kim są influencerzy? – To osoby, które mówią nam, co warto zrobić lub co warto kupić. Są obecni w mediach społecznościowych, z których korzystamy często dzisiaj częściej niż z gazet i telewizji. To inaczej liderzy opinii – mówi Wojciech Kardyś, ekspert ds. komunikacji internetowej, specjalizujący się w influencer marketingu, a więc marketingu, w którym wykorzystuje się influencerów – ich blogi, kanały na YouTube, profile na Facebooku lub w innych mediach społecznościowych.

Influencer marketing staje się dzisiaj jednym z podstawowych narzędzi osób odpowiedzialnych za reklamę i promocję. – 9 na 10 firm amerykańskich ankietowanych przez branżowy portal Adweek uważa, że liderzy opinii obecni w mediach społecznościowych są ważni i chce wykorzystać ich w kampaniach reklamowych – zauważa Wojciech Kardyś.

Wspomniany przez niego AdWeek ostatnio również podał, że tylko na influencer marketing na Instagramie w tym roku wydano już astronomiczną kwotę miliarda dolarów.

O rosnącym znaczeniu influencerów w kampaniach marketingowych mówią też inne poważne źródła. 48 proc. ankietowanych osób odpowiedzialnych za działania marketingowe w amerykańskich korporacjach planowało pod koniec ubiegłego roku zwiększyć tegoroczny budżet na działania związane z influencerami – donosił kilka miesięcy temu portal eMarketer. Tylko 4 proc. zamierzało zrobić odwrotnie.

Młodzi im ufają, u wszystkich budzą emocje

Firmy sięgają po influencer marketing z kilku powodów. - Influencerzy są podstawowym źródłem wiedzy i opinii o świecie dla najmłodszego pokolenia – ludzi do 18 roku życia. Oni w ogóle nie korzystają z gazet, telewizja i radio znaczy dla nich niewiele. Liczy się internet, a w nim osoby, którym ufają – mówi Wojciech Kardyś.

Influncer marketing jest też odpowiedzią na tzw. ślepotę banerową. Coraz większa liczba internautów ignoruje tradycyjne banery reklamowe – nie patrzy na nie, nie czyta ich. Z przekazem reklamowym dotrzeć do nich można wyłącznie poprzez mniej standardowe działania – w tym influencerów.

Influencer marketing pozwala również firmom bardzo precyzyjnie trafić z ich ofertą do odpowiednich osób. Trudno wyobrazić sobie np. lepszą reklamę od artykułu o nowych superprzynętach na szczupaki na cenionym blogu wędkarskim lub od wpisu dotyczącego atrakcyjnej lokaty na profilu facebookowym uznanego blogera piszącego o finansach.

Czy są skuteczniejsze narzędzia marketingowe dzisiaj niż kampanie z influencerami? - Tak, choć to oczywiście zależy też od tego, jaki jest cel działania. Duży, szeroki zasięg można zrealizować kampanią w telewizji, albo billboardami przy ruchliwych ulicach – mówi Marta Soja, senior community specialist w platformie zakupowej Limango Polska.

Ale influencerzy mają jeszcze jedną zaletę, bardzo ważną. - W marketingu ważne jest, by budzić emocje. Influencerzy to potrafią. Mają wokół siebie społeczności, dla których głos blogera/vlogera/twórcy jest ważny. Społeczności, które chętnie korzystają z ich rekomendacji i przyjmują zachętę do działania np. wypróbowania produktu albo usługi, odwiedzenia jakiegoś miejsca – tłumaczy Marta Soja.

Wiele twarzy influencer marketingu

Influencer marketing kojarzyć się może z mniej lub bardziej ofensywnymi tekstami reklamowymi publikowanymi na blogach i w mediach społecznościowych. To nie zawsze tak. Influencerzy mogą polecać produkty lub usługi szczerze, pisać o ich wadach lub zaletach w sposób maksymalnie obiektywny – jak rzetelni eksperci.

Są też tacy, którzy promują marki wyłącznie poprzez możliwość objęcia przez nie mecenatu nad działalnością influencera. – Współpracowałem z Orange, teraz z BZ WBK. Te instytucje wspierają pisanie przeze mnie reportaży. Nie mają one nic wspólnego z nimi i ich działalnością. Nazwy marek pojawiają się wyłącznie w informacji mówiącej o tym, kto był mecenasem konkretnego projektu – tłumaczy Konrad Kruczkowski, twórca wielokrotnie nagradzanego blogu haloziemia.pl, reportażysta i pisarz.

I tutaj przechodzimy do trudnego pytania, jaki influencer marketing jest najbardziej użyteczny dla firm.

- Spora część marketerów koncentruje się na zasięgach blogów/vlogów zamiast na tym, kim tak naprawdę są czytelnicy, widzowie, skąd przychodzą, jakie mają potrzeby i czego szukają – twierdzi Marta Soja. Jej zdaniem natomiast kluczem do skutecznej kampanii powinno być rozumienie specyfiki publiczności danego bloga lub vloga i zaufanie do twórcy, że wie jak tworzyć treści, które angażują jego publikę. - Dobra wiadomość jest taka, że dziś prawie każda branża może skutecznie działać z influencerami – podsumowuje.

***

Konferencja Influencers Day

28 września na stadionie PGE Narodowym odbędzie się wyjątkowa konferencja - Influencers Day. Spotkają się tam influencerzy – celebryci, blogerzy, vlogerzy – z przedstawicielami biznesu zainteresowanymi influencer marketingiem.

Będą też przedstawiciele agencji kreatywnych, reklamowych i PR oraz reprezentaci nowych mediów i start-upów.

Będą debatować i rozmawiać o tym, jak powinna wyglądać wzorcowa współpraca pomiędzy biznesem a influencerami. Przedstawiciele świata biznesu usłyszą między innymi od odpowiednio dobranych prelegentów, jak budować dobre kampania reklamowe z wykorzystaniem influencer marketingu. Influencerzy dowiedzą się natomist, jak szukać reklamodawców i jak współpracować z biznesem.

Wśród zaproszonych gości między innymi znani liderzy opinii: Mateusz Kusznierewicz - żeglarz sportowy, działacz społeczny, przedsiębiorca; Konrad Kruczkowski - bloger, reportażysta i pisarz młodego pokolenia oraz Michał Pol - dziennikarz sportowy, bloger.

Więcej o wydarzeniu na stronie: http://influencersday.pl

Fanpage: https://www.facebook.com/InfluencersDay

Więcej o: