Do 10 sierpnia złożono 1 894 660 wniosków o świadczenie dobry start, w tym drogą tradycyjną (papierową) - 671 169. Samorządy w tym okresie przyznały 1,8 mln świadczeń i wypłaciły z programu 'Dobry Start' prawie 254,6 mln zł
Program "Dobry Start" ruszył w lipcu br. Wnioski przez pierwszy miesiąc można było składać wyłącznie online przez portal ministerstwa rodziny www.empatia.mrpips.gov.pl oraz bankowość elektroniczną. Od sierpnia wniosek można złożyć także w urzędzie.
Pamiętajmy, że wniosek o świadczenie z programu 'Dobry Start' musimy złożyć do końca listopada. Złożenie wniosku jeszcze w sierpniu to gwarancja wypłaty świadczenia do 30 września
- powiedziała minister rodziny Elżbieta Rafalska.
Świadczenie "Dobry Start" wynosi 300 złotych i jest wypłacane na każde dziecko w wieku szkolnym do ukończenia przez nie 20. lub 24. roku życia w przypadku dzieci niepełnosprawnych. Rodzice mogą się starać o pieniądze bez względu na dochód, jednak niezbędne jest złożenie odpowiedniego wniosku.
Uwaga rodzice przedszkolaków i dzieci uczęszczających do zerówki: Świadczenie nie przysługuje na dzieci uczęszczające do przedszkola oraz dzieci realizujące roczne przygotowania przedszkolne w tzw. zerówce w przedszkolu lub szkole.
Czytaj też: 300 zł wyprawki dla ucznia. Można już składać wnioski o pieniądze
Aby otrzymać wsparcie, należy złożyć wniosek. Może to zrobić mama lub tata dziecka, opiekun prawny lub opiekun faktyczny dziecka (czyli osoba, która sprawuje faktyczną opiekę nad dzieckiem i wystąpiła do sądu o adopcję tego dziecka), a w przypadku dzieci przebywających w pieczy zastępczej – rodzic zastępczy, osoba prowadząca rodzinny dom dziecka lub dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej.
Wnioski on-line o świadczenie "Dobry Start" można składać od 1 lipca przez stronę ministerstwa rodziny (empatia.mrpips.gov.pl) albo przez systemy bankowości internetowej niektórych banków (czyli tak jak przy 500 plus). Banki, które udostępnią wnioski online, to: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Pekao, Bank Pocztowy, Bank Polskiej Spółdzielczości oraz wybrane zrzeszone banki spółdzielcze, Credit Agricole Bank Polska, Getin Noble Bank, ING Bank Śląski, mBank, Nest Bank, PKO Bank Polski (oraz Inteligo), BGŻ BNP Paribas i SGB-Bank oraz wybrane zrzeszone w nim banki spółdzielcze. Bank Zachodni WBK włączy się z kolei w akcję informacyjną o programie zachęcając do złożenia wniosku korzystając z profilu zaufanego.
W formie papierowej wnioski będzie można składać z kolei od 1 sierpnia. Wnioski o świadczenie "Dobry Start" będą przyjmowane i realizowane przez te same instytucje. Mowa m.in. o urzędach miast/gmin czy ośrodkach pomocy społecznej.
Ministerstwo rodziny zwraca uwagę, że złożenie wniosku o świadczenie "Dobry Start" w lipcu i sierpniu to gwarancja wypłaty świadczenia nie później niż do 30 września.
Wnioski złożone po tym okresie będą rozpatrywane w ciągu dwóch miesięcy. Tyle czasu ma zająć rejestracja zgłoszenia i wypłata pieniędzy.
Warto pamiętać, że dokument należy złożyć nie później niż 30 listopada. Po tym czasie wnioski nie będą rozpatrywane.
Osoby ubiegające się o świadczenie otrzymają informację o jego przyznaniu na podany we wniosku adres e-mail. Jeśli takiego adresu zabraknie, to informację o przyznaniu świadczenia będzie można odebrać osobiście. Co ważne, nieodebranie takiej informacji nie będzie wstrzymywało wypłaty świadczenia z programu „Dobry Start”.
W celu usprawnienia i przyspieszenia procesu przyznawania świadczenia dobry start zrezygnowano z konieczności wydania i doręczenia decyzji administracyjnej - będą one wydawane i doręczane jedynie w przypadku odmowy przyznania wsparcia, a także w sprawach ustalenia nienależnie pobranego świadczenia.
We wszystkich województwach uruchomiono specjalne infolinie, na których można uzyskać informacje dotyczące świadczenia. Z infolinii mogą skorzystać rodzice i opiekunowie zainteresowani świadczeniem, a także pracownicy samorządów.
Jednocześnie ministerstwo rodziny przestrzega przed oszustami. Ci mogą podszywać się pod instytucję gminną lub powiatową, wysyłając wiadomości z linkiem lub prośbą o podanie numeru konta w celu dokonania przelewu świadczenia lub kliknięcia w link.
Warto pamiętać, że realizatorzy programu nie wysyłają wiadomości. Instytucja gminna lub powiatowa realizująca świadczenie nie prosi o numer konta, a wysyłana przez nią wiadomość ma charakter czysto informacyjny. W e-mailu od instytucji gminnej lub powiatowej nie znajdzie się prośba ani o odpowiedź, ani o kliknięcie w jakikolwiek link.