Już 2000 km dróg ekspresowych w Polsce. Lista nowo oddanych odcinków

oprac. Robert Kędzierski
Dzięki oddanym w ciągu kilku ostatnich miesięcy odcinkom udało się w Polsce przekroczyć barierę 2000 km dróg ekspresowych. W kilku przypadkach brakujące kilometry naprawdę "robią różnicę"

2038 km - tyle kilometrów dróg ekspresowych mamy obecnie w Polsce. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, kilka ukończonych fragmentów pozwala na przejechanie długich dystansów w komfortowych warunkach. 

Białystok-Berlin w osiem godzin

Droga ekspresowa S8Droga ekspresowa S8 Fot. GDDKiA

Kierowcy mogą korzystać już z połączenia Białegostoku w ciągu S8 aż do obwodnicy Warszawy. To znacznie skraca czas podróży i podnosi jej komfort. 

W ciągu trzech ostatnich lat, na tym odcinku oddano do użytku niemal 100 km dróg. Wartość kontraktów przekroczyła łącznie 3 mld zł. Łącznie z wcześniej oddanymi odcinkami pomiędzy stolicą a Podlasiem jest już 180 km nowych i bezpiecznych dróg. 

Dzięki nowym drogom, mieszkańcy Białegostoku mogą dotrzeć do Berlina w osiem godzin. 

Czytaj też: GDDKiA wyda 1 mld zł, żeby z A18 zrobić prawdziwą autostradę

Ze Szczecina bliżej do Czech i na Ukrainę

W przypadku drogi ekspresowej S3 w ciągu ostatnich 36 miesięcy do użytku oddano ponad sto kilometrów w woj. lubuskim i dolnośląskim. Jeszcze w tym roku kierowcy mają korzystać z kolejnych 45 km. 

Dzięki nowemu połączeniu podróżujący ze Szczecina na południe, będą mogli ominąć Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę, Legnicę. Nowa droga pozwala też na bezkolizyjne przecięcie autostrady A4. 

Odcinek drogi ekspresowej S3 biegnący wzdłuż zachodniej granicy liczy już 500 km. Jest elementem Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego - trasy E56 o łącznej długości 3950 km. Docelowo ma połączyć szwedzkie Malmo z grecką Chanią na Krecie. 

Droga ekspresowa S3Droga ekspresowa S3 Fot. GDDKiA

GDDKiA zapewnia, że dalsze odcinki S3 są już projektowane. Będą powstawać sukcesywnie w 2021 i 2023 r.

Południowy fragment S3 podzielono na dwa odcinki: węzeł Bolków - węzeł Kamienna Góra Północ będzie miał ponad 16 km. Zostanie przeprowadzony przez pasmo Gór Wałbrzyskich m.in. w dwóch tunelach. Jeden z nich będzie miał długość ok. 2300 m, natomiast drugi ok. 320 m. Koszt budowy tego odcinka wyniesie ponad 1,5 mld zł. Ma być oddany do ruchu w pierwszej połowie 2023 r. Drugi, przygraniczny odcinek S3 (węzeł  Kamienna Góra Północ - węzeł Lubawka) o długości ok. 15,3 km, ma być gotowy w drugiej połowie 2021 r. W tym wypadku, wartość robót wyniesie prawie 880 mln zł.

Realizacja drogi ekspresowej S3 pomiędzy Legnicą a granicą państwa w Lubawce, jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość całkowita projektu to 3,96 mld zł, z czego dofinansowanie wynosi 1,89 mld zł.

Z Gdańska na południe ekspresowo

Nowe odcinki oddano też w przypadku drogi ekspresowej S7. Kierowcy mają już do dyspozycji 25-kilometrową obwodnicę Radomia, omijającą miasto po jego zachodniej stronie. Przejazd nią pozwala zaoszczędzić co najmniej kilkanaście minut, a w godzinach szczytu nawet kilkadziesiąt. Budowa kosztowała ok. 728,2 mln zł, z czego ok. 402 mln zł to dofinansowanie ze środków z UE. 

Kolejny odcinek S7 oddano na Żuławach - w dwóch fragmentach między Koszwałami a Elblągiem. Dzięki temu kierowcy mają do dyspozycji ponad 203 km drogi ekspresowej aż do granicy z woj. mazowieckim. Wartość projektu, współfinansowanego przez UE,  to blisko 3,75 mld zł.

Droga ekspresowa S7Droga ekspresowa S7 Fot. GDDKiA

Kierowcy korzystają już niemal z połowy budowanego właśnie odcinka Chęciny-Jędrzejów (ok. 21 km). Kolejne 7 km ma zostać udostępnione jeszcze w tym roku. Trwa też budowa liczącego osiem kilometrów odcinka od granicy województw do Skarżyska-Kamiennej.

Kolejne odcinki S7, 73 km - od granicy z woj. warmińsko-mazurskim aż do obwodnicy Płońska - są realizowane. GDKKiA planuje ich przekazanie do użytku na rok 2021.  Obecnie trwają procedury związane z uzyskanie zezwoleń na realizację, prace mają ruszyć wiosną. 

GDKKiA podpisała też umowy dotyczące odcinków od Szczepanowic do Nowej Huty (21 km) oraz na nowy wylot z Warszawy do obwodnicy Grójca (ok. 29 km). W  przygotowaniu jest ostatni fragment S7 od granicy woj. do Szczepanowic (24 km). Kierowcy ukończoną ekspresową S7 z Warszawy do Krakowa pojadą pod koniec 2022 r.

Prace trwają również nad 57-kilometrowy odcinkiem od Płońska do obwodnicy Warszawy. Dla odcinka Płońsk - Czosnów opracowywana jest koncepcja programowa.  Projektanci pracują także nad koncepcją programową dla odcinka Czosnów – Kiełpin, a na dalszy fragment trasy, łączący się z obwodnicą Warszawy, toczy się przetarg na opracowanie dokumentacji. S7 od Czosnowa do Warszawy jest obecnie poza limitem 135 mld zł przewidzianych na realizację zadań z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23.

Przy zapewnieniu finansowania wylot z Warszawy w kierunku Gdańska mógłby zostać oddany do ruchu w drugiej połowie 2024 roku. Tym samym z Gdańska aż do Rabki Zdroju przejechalibyśmy drogą ekspresową i autostradą z wyjątkiem dwujezdniowego odcinka od Krakowa do Myślenic.

Kolejne przetargi

W 2018 r. GDKKiA ogłosiła przetargi na ponad 80 km nowych dróg o szacowanej wartości ok. 2,2 mld zł. Na kolejne ponad 90 km tras o wartości ok. 3,5 mld zł przetargi mają zostać ogłoszone przed końcem roku. Przed Sylwestrem w przetargach mają znajdować się m.in. odcinki dróg: A18, S1, S11, S16, DK9, 28, 45, 75 i 78.

Dyrekcja ogłosiła też przetarg na wykonawcę ponad 17 km przyszłej S16 od Borek Wielkich do Mrągowa, obwodnicy Olesna  (28 km) w ciągu przyszłej S11, czy też obwodnic: Ostrowca Świętokrzyskiego na DK9 (2,7 km), Nowego Sącza - fragmentu na terenie gminy Chełmiec na DK28 (1,4 km) oraz Praszki na DK45 (blisko 12 km).

Postępowanie przetargowe planowane jest też względem przebudowy południowej nitki obecnej DK18 by dostosować ją do parametrów autostrady na blisko 22-kilometrowym odcinku za węzłem Żary Zachód na DK12 i przed węzłem Iłowa na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 296, a także odcinka trasy S11 od Koszalina do Bobolic (47,7 km) oraz Poręby i Zawiercia w ciągu DK78 (ponad 24 km).\

Planowane są też prace dotyczące dróg S6 (Słupsk - Bożepole Wielkie oraz Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej o łącznej długości ok. 111 km), S12 (Piaski - Dorohusk (bez obw. Chełma) , DK7, DK77, S19. 

Więcej o: