- To inwestycja, na którą kierowcy czekali od lat. Stan techniczny nawierzchni jezdni południowej na trasie Olszyna-Golnice jest zły. Na całym odcinku występują spękania podłużne i poprzeczne, a także wykruszenia i ubytki w płytach betonowych, co jest odczuwalne podczas podróży. Nawierzchnia jest niejednorodna, ponieważ najbardziej zniszczone płyty betonowe pokryto masą bitumiczną. Wykonywane na bieżąco zabiegi utrzymaniowe nie poprawiają długofalowo komfortu i bezpieczeństwa jazdy użytkowników drogi, dlatego konieczna jest gruntowna przebudowa tej trasy - mówił niedawno minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Inwestycja obejmie budowę nowej jezdni oraz dostosowanie jej do parametrów autostrady, tj. budowę miejsc postojowych, modernizację węzłów, przebudowę infrastruktury technicznej i budowę urządzeń związanych z ochroną środowiska (w tym przejść dla zwierząt).
Przetarg dla pierwszych odcinków A18 będzie ogłoszony jeszcze w tym roku. Oddanie do ruchu poszczególnych odcinków jest planowane na lata 2021-2023. Koszty szacuje się na 1,1 mld zł, a inwestorem będzie zielonogórski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
- Dokumentacja z tym związana jest gotowa od kilku lat i częściowo wymaga aktualizacji - w zakresie wymogów związanych z ochroną środowiska. Analiza ta już została zlecona i ma zakończyć się pod koniec tego roku - powiedziała rzeczniczka oddziału Anna Jakubowska, którą cytuje tvn24bis.pl.
Droga A18 jest elementem trasy europejskiej E36. Biegnie przez województwa lubuskie i dolnośląskie. Na granicy z Niemcami Olszyna-Forst łączy się z niemiecką A15 w kierunku Berlina, a węzłem Krzyżowa k. Bolesławca łączy się z autostradą A4. Odcinek od granicy Polski do węzła Krzyżowa ma długość ok. 78 km.